مقالات
ضیافت اندیشه
خطاهای هنگام یادگیری /استاد کامیاب (قسمت دوم)
طرح دانشافزایی ضیافت اندیشه ویژه کانون مدارس اسلامی ایران
خلاصه :
*خطا های هنگام یادگیری* قسمت دوم *استاد کامیاب*🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
*خطاهای هنگام یادگیری*
همکاران عزیز💐
در نوبت قبل اشاره شد که:
*خواندن، قلب یادگیری است*
تفاوتهای دانش آموزان، هنگام خواندن متن، موجب رشد این تفکرشده است که:
✅دونوع خطای یادگیری در دانش آموزان وجود دارد .که عمدتا در مباحث ریاضیات مشاهده می شوند.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
☑️الف. *خطای سطحی، یا اشتباه*
مشخصه آن اینهاست:
1.گاهی اتفاق می افتد
2. دانش آموز صحیح آن را بلد است.
3.ناشی از عجله یا هیجانات حین حل مسئله است.
4. اغلب در تغییر مقیاس و تجزیه و محاسبه اتفاق می افتد.
5. قابل اصلاح فوری است.
تذکرمهم:
تا زمانی که اشتباه های صورت گرفته، به شکل الگو درنیامده باشند نباید نسبت به آنها نگرانی جدی داشت.
☑️ب. *خطای یادگیری*
منظور از خطای یادگیری، خطای سیستماتیک یا سازمان یافته است.
مشخصات خطای یادگیری اینهاست:
1. ناشی از بد فهمی است.
2. نشانه کم فهمی یا نابجا فهمی است.
3. مفاهیم، درست تبیین نشده اند.
4. راهبردهاي تدریس، صحیح نبوده است.
5. طرز عمل معلم، نارسابوده است.
لذا لازم است شواهدی برای تحلیل خطای یادگیری، گردآوری نمود که بتوان به کمک آنها، آن خطا را به یکی از متغیرهای 5گانه بالا نسبت داد.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
📌در نوبت بعدی گام های تحلیل ریشه ی خطا را معرفی می کنم.
و پس از آن
📌نمونه های ملموس خطاها، شاخص های هر خطا و در نهایت راهبردهاي اصلاح آنها را ذکر خواهم نمود.
انشاءالله
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹