معرفی
درباره ما
کانون مدارس اسلامی
خلاصه :
هدف از تأسیس کانون، توسعه تعلیم و تربیت اسلامی با کمک به ارتقای توانمندی مدارس با بهره از روشهای هم اندیشی، تبادل نظرها و تجربهها است...باسمه تعالی
بيانيه مأموريت، بيانيه ارزش ها و چشم انداز
كانون مدارس اسلامي در گام دوم انقلاب اسلامي
بيانيه مأموریت:
كانون مدارس اسلامي مجموعهای است که به منظور ایجاد بسترها و ساز و کارهای تعامل، توسعه و تعالی مدارس اسلامي و پشتيباني از آنها جهت نيل به اهداف تربيتي (آموزشی و پرورشی) در چهارچوب نظام معیار اسلامی ایرانی در راستای سند تحول بنیادین و مجموعه اسناد بالادستی ملی شکل گرفته است.
بيانيه ارزشها:
- تحقق حیات طیبه در جامعه اسلامی و رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی در جهت فطرت الهی
- زمینه سازی ظهور و درک دولت مهدوی (عج)
- ترويج اندیشههای امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري و پايبندي به ارزشهای ماندگار انقلاب و نظام جمهوري اسلامي
- رشد اخلاق متعالي اسلامي در تعاملات فرهنگي و همدلي و مهرورزي بين مراكز فرهنگي و آموزشي
چشم اندازها:
كانون مدارس اسلامي در افق سال 1406، رتبه اول از نگاه مراكز و شخصیتهای حقيقي و حقوقي علمي و فرهنگي كشور در حوزه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، جهت «مشاركت در عرصه تعليم و تربيت» و «اثربخشي در سیاستگذاریهای آموزشي و فرهنگي كشور» و همچنين «توسعه الگوهاي عملیاتی تعليم و تربيت اسلامي در جمهوري اسلامي و ساير كشورهاي جهان» است.
اهداف
- توسعه تربیت دانش آموزان مطابق معیار اسلامی ایرانی
- افزایش تعامل مؤثر و مطلوب بین مدارس اسلامی
- افزایش رضایتمندی کلیه ذینفعان مرتبط با مدارس اسلامی
- توسعه تعلیم و تربیت اسلامی از طریق کمک به ارتقای توانمندی مدارس از روشهای هم اندیشی، تبادل نظرات و تجربیات و امکانات
- تعالی مدارس، معلمان، کارکنان، مدیران، دانش آموزان و خانوادهها
- همراهي با گروههای فعال در عرصه تعليم و تربيت، جهت حمايت از محرومين و مستضعفين و بسط عدالت آموزشي و تربیتی و جبران نابرابریهای آموزشي و فرهنگي در كشور
- توسعه كمّي و كيفي مراكز و گروههای علمي و فرهنگي تحولخواه كه با هدف افزايش بهرهوری نظام تعليم و تربيت كشور (به خصوص مناطق محروم) فعاليت مینمایند و بسط آموزش با رويكرد اسلامي ايراني در ساير كشورها
- اثربخشي در سیاستگذاریهای آموزشي و فرهنگي کشور
- توسعه الگوهاي عملیاتی تعليم و تربيت اسلامي در جمهوري اسلامي و ساير كشورهاي جهان
- ترویج نظریه پردازی در حوزه تعلیم و تربیت مبتنی بر فلسفه اسلامی
سیاست ها و رویکردها:
- تأکید بر اخوت اسلامی و همدلی در جهت تحقق اهداف
- تقویت مشارکت پذیری و ترویج و جلب افراد و مدارس
- پرهیز از اولویت قرارگرفتن منافع مالی و مسایل سیاسی
- تمرکز بر ارائه خدمات کیفی و مؤثر
- توجه به بالندگی و ارتقاء شایستگی کلیه ذی نفعان
- آگاهی بخشی و شفاف سازی عملکرد
- بسترسازی به منظور بهبود مستمر و افزایش بهرهوری مدارس
- افزایش حس مسئولیت پذیری و دغدغه مندی جهت انجام فعالیت های مؤثر
- بهره برداری از ظرفیت رقابت سازنده و مدیریت شده
راهبردهای کلان:
- بازتعریف، تبيين و توسعه و معرفي الگوي مدارس اسلامي در داخل و خارج از كشور و عنوان سازی مدارس اسلامي از طريق فعالیتهای رسانهای
- عملیاتی کردن الگوی نظام معیار اسلامی ایرانی در راستای سند تحول بنیادین و مجموعه اسناد بالادستی ملی.
- تشكيل شبكه بزرگ مدارس و مراكز آموزشي و فرهنگي كشور
- پژوهش و برنامهریزی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی و توسعه کیفی (فرهنگی، علمی، دینی، فنی) و کمّی مدارس
- بهرهمندی از فنآوری و دانش روز جهت استفاده صحيح براي توسعه آموزش و تربيت
- برنامهریزی و مديريت كيفي و بهرهمندی از اطلاعات و پژوهش در حوزه سیاستگذاری
- ایجاد ظرفیت برای سرمایه گذاری مشترک اعضاء و اجرای راهبردها به منظور تحقق اهداف کانون
حوزه های فعالیت:
تعامل
- ارتباط و هماهنگی با استان ها و اعضاء
- نقش آفرینی مؤثر در رسانههای رسمی
- ارتباط با مؤسسات و نهادهای رسمی و فعال در عرصه تعلیم و تربیت
- شبکه سازی بین مدارس و فعالان تعلیم و تربیت
- مستند سازی و تبادل تجربیات اعضاء
توسعه
- توسعه عنوان و ساز و کارهای پشتیبانی، نظارتی و اجرایی کانون
- ایجاد بنیان های پایدار اقتصادی
- توسعه عدالت تربیتی (آموزشی و پرورشی)
- حمایت از فعالیت مدارس اسلامی و ترویج الگوی تعلیم و تربیت اسلامی
- فعالیت در عرصه جهانی
- ارتقاء نقش مؤثر اعضاء در پیشرفت نظام تعلیم و تربیت کشور
تعالی
- ارتقاء روش های مؤثر و نوین تربیتی (آموزشی و پرورشی) با رویکردهای تحولی و نوآورانه
- پژوهش ها و مطالعات بنیادین، راهبردی و کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت
- آموزش و توانمندسازی منابع انسانی کانون و توجه به نظام جانشین پروری
- پایش و ارتقاء مدیریت مراکز آموزشی
راهکارهای مرتبط با حوزه های فعالیت:
حوزه تربیتی (پرورشی و آموزشی)
با محورهای: تبادل تجربیات موفق و مستند سازی آن ها، پژوهش و برنامه ریزی با نگاه تحولآفریني، تدوين برنامه و محتوا با تکیه بر فناوری های جدید، فعالیت های اردویی و مسابقات مشترک.
حوزه نیروی انسانی
با محورهاي: نظام جذب، تأمین و تربیت، برگزاری دوره های ضمن خدمت، زمینه سازی جهت تشکیل کانون فارغ التحصیلان به منظور رشد و بهره گیری از توانمندی آنان و ارزشیابی و ارتقای نیروی انسانی.
حوزه حقوقی
با محورهای: برنامه ریزی و تدوین نظام حقوقی جهت دفاع از مدارس و مشارکت فعال در مجامع قانونی ذیربط.
حوزه اقتصادی و رفاهی
با محورهاي: برنامه ریزی مشترک جهت رفع مشکلات مدارس و کارکنان و ارتقای سلامت دانش آموزان و کارکنان.
حوزه اولیاء و مربیان
با محورهای: آموزش، افزایش مشارکت و نظارت، کیفیت بخشی به انجمن ها.
حوزه توسعه مدارس
با محورهای: تعامل با سایر سازمانها و نهادها و گسترش این مدارس به خصوص در مناطق مستعد و محروم.
راهبردهای عملیاتی
راهبرد عملیاتی 1: تبيين جايگاه صنفي كانون مدارس اسلامي و تأثير آن در ايجاد رضايت و همدلي بيشتر مدارس و اعضاء و اثرگذاري بر نهادهای تصمیمگیرنده
- برگزاری دوره های آشنایی با مسائل اداری - مالی، مالیاتی و بیمهای
- تشکیل بانک اطلاعاتی نیروی انسانی کانون
- تشکیل دفتر خدمات حقوقی، اداری و مالی
- راهاندازی صندوق حمایت صنفی
- راهاندازی دفتر تحلیل و پایش مراکز آموزشی
- معرفی دفاتر مهندسی (خدمات فناوری، عمران و معماری)
- پرداختن به امور رفاهی و ارائه خدمات ویژه برای اعضای کانون
- تشکیل صندوق قرض الحسنه و حمایت اعضای کانون
راهبرد عملیاتی 2:
1- توليد محتوا و برگزاري دورههای آموزشي در توسعه عنوان كانون مدارس اسلامي
2- تحليل عملكرد كانون، نيازسنجي و آشنايي با انتظارات مخاطبين جهت برنامهریزیهای آتي
با اتخاذ رویکرد جدید، تصمیم سازی، برنامهریزی و سیاستگذاری در خصوص مسائل، مشکلات و نیازهای مدارس اسلامی، واقعبینانه و با درک و تحلیل و شناخت مناسب از وضعیت گذشته، حال و آینده، انجام خواهد پذیرفت. این مهم تنها از طریق مسئله یابی و نیازسنجی، تعامل و هماندیشی با مدیران، آموزگاران، تلاشگران و فعالان مدارس اسلامی بهعنوان مخاطبان و جامعه هدف این نهاد اجتماعی امکانپذیر است.
راهبرد عملیاتی 3 : تبيين جايگاه آتي كانون با رويكرد شبکهسازی و توسعه عنوان
عنوان سازی داخلی اشاره به تصوری دارد که اعضای کانون از کانون دارند و به چیستی هویت کانون برای اعضای کانون، والدین و دانش آموزان عضو مدارس مرتبط میشود. عنوان سازی خارجی برای افراد خارج جامعه مخاطبین کانون تعریف میشود. افرادی مثل اعضای سایر مدارس، فعالان تعلیم و تربیت، رسانهها، اعضای وزارت آموزشوپرورش و دیگر اقشار جامعه.
شبکهسازی داخلی چگونگی ارتباط مدارس عضو کانون با یکدیگر را معلوم میکند، تا بستری برای کارهای مشترک، تبادل تجربیات، ارائه خدمات به یکدیگر، جمع سپاری و ... فراهم شده و جریانی برای رشد جمعی و پایدار به سمت هدف مشترک، درعین هویت مستقل شکل بگیرد.
و در شبکه سازی خارجی ارتباطات مؤثری با سایر مدارس و نظام تعلیم و تربیت برقرار میشود و میتواند منجر به تفاهمنامههایی مانند خواهرخواندگی با مدارس دیگر، برنامههای علمی مشترک با دانشگاههای تعلیم و تربیت، تعاملات مؤثر با مسئولان وزارت آموزشوپرورش، جریان سازی رسانهای و ... گردد.
راهبرد عملیاتی 4: تبيين رويكرد اقتصادي كانون مدارس اسلامي با بهرهمندی از فرصت و ظرفيت همافزایی مدارس و اعضاء
در تعیین بودجه توجه به دو موضوع «درآمد» و «هزینه» بهصورت همزمان و با «نگاه به برنامهها» ضروری است. تعیین بودجه بدون در نظر گرفتن برنامه اصلی، در واقع هدر دادن منابع مالی تلقی میگردد.
الف) درآمد:
راههای دستیابی به درآمد پایدار:
- تأمین سرمایه اولیه از خیرین و سرمایهگذاری در سایر فعالیتها و استفاده از سود حاصله
- مشارکت و سرمایهگذاری در صندوقها و مؤسسات اعتباری و مراکز خلاقیت و نوآوری
- دریافت حق اشتراک از مدارس عضو به منظور ارائه خدمات مناسب
- فروش خدمات به اعضا و سایر نهادها
- حمایت و مساعدت جهت راه اندازی مراکز خلاقیت و نوآوری توسط اعضاء
- انجام امور پژوهشی و طراحی فرآیندهای عملیاتی و اجرای آنها مرتبط با اهداف کانون
ب) هزینه:
در تعین هزینهها لازم است موارد ذیل مدّ نظر قرار گیرد:
- بهرهمندی از روحیه جهادی و اولویت نداشتن منافع مالی
- پرهیز از خرجتراشیهای بیمورد و اسراف
- استفاده از ظرفیت و امکانات اعضاء
راهبرد عملیاتی 5: تبيين مزیتهای تشكيلات و سازمان پيشنهادي در گام دوم فعالیتهای كانون مدارس اسلامي
نظر به ضرورت ارتقا و تعالی کانون مدارس اسلامی و با توجه به لزوم تغییر در نگرشها و اقدامات آن، یکی از مباحث نرمافزاری لازم، تقویت و تکمیل ساختار سازمان و اجرایی کانون بر اساس آخرین نظریههای علم مدیریت و بهرهمندی از فناوریهای نوین و تحقق «سازمان سکویی» با نقش آفرینی اعضاء میباشد.
راهبرد عملیاتی 6 : تدوین برنامههای پيشنهادي در گام دوم فعالیتهای كانون مدارس اسلامي
راهکارها |
برنامهها |
تشکیل شبکه صنفی |
راهاندازی صندوق حمایت صنفی و تشکیل شبکه اعضاء |
تشکیل و یا معرفی دفاتر خدماتی |
تشکیل دفتر خدمات حقوقی و اداری و مالی |
تشکیل دفتر پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت |
|
معرفی دفاتر خدمات مهندسی (خدمات فناوری، عمران و معماری) |
|
معرفی مراکز مشاوره روانشناسی و تحصیلی |
|
راهاندازی مرکز مشاوره آموزش، اشتغال و ازدواج فارغالتحصیلان |
|
راهاندازی دفتر تحلیل و پایش مراکز آموزشی |
|
تعامل با سازمانها و مراکز دولتی و غیردولتی به منظور جلب حمایت و همراهی بیشتر نهادها |
تأسیس مرکز روابط عمومی و روابط بینالمللی کانون در جهت تعامل مؤثر با نهادهای تعلیم و تربیتی و مؤسسات علمی |
تشکیل پایگاه داده مدارس اسلامی |
تشکیل پایگاه داده مدارس و نیروی انسانی کانون |
جمعآوری و تدوین تجربیات مدارس |
مستندسازی فعالیتهای مدارس عضو شبکه |
مصاحبه با مؤسسان و مدیران و معلمان برگزیده مدارس عضو کانون |
|
برگزاری جلسات بین مدارس جهت تبادل تجربه و آشنایی با تجارب و نوآوریهای مدارس |
|
برگزاری رویدادهای حضوری و مجازی با محوریت سند تحول و برنامه درسی ملی و سایر اسناد بالادستی آموزشوپرورش |
برگزاری همایشهای مسأله محور مدارس اسلامی |
برگزاری دورههای آشنایی با مسائل اداری، مالی، مالیاتی و بیمهای |
|
تدوین برنامههای آموزش ترکیبی و غیرحضوری مدارس |
|
برگزاري دوره طراحی راهبردهای مدیریت مدارس |
|
برگزاری دورههای مرتبط با حوزه توسعه فردی |
|
طراحی، معرفی و برگزاری دورههای آموزش خانواده |
|
برگزاری دورههای آموزش نیروی انسانی |
|
آموزش مديران جهت ايجاد قابليتهای نوین علمی و فناوری در مدارس |
|
فعالیتهای رسانهای مکتوب و مجازی |
تدوین و تألیف کتاب و نشریات |
صدور بیانیه و اعلام مواضع کانون |
|
طراحی سامانه و تارنمای کانون |
|
فعالیت در شبکههای اجتماعی |
|
جمعآوری و اشتراکگذاری محتوای چندرسانهای فرهنگی و آموزشی |
|
تأسیس خبرگزاری کانون |
|
طراحی الگوی نظام مدارس اسلامی |
|
بهرهگیری از ظرفیت موجود در دانشآموختگان مدارس اسلامی و سایر فعالان تعلیم و تربیت |
|
بهرهمندی از ظرفیت خیرین و علاقهمندان به توسعه تعلیم و تربیت |
هیات امنای کانون:
مرحومان: آیت الله مهدوی کنی، آیت الله غیوری، علی اکبر پرورش، احمد کاشانی وحید، محسن بهفر، محمدرضا اعتمادیان
بزرگواران حاضر: غلامعلی حدادعادل، محمود فرشیدی، آیت الله ایزدیان، ناصر باهنر، حسین حاجی سلیمان، علی حسینی توسل، علی اصغر روغنی زاد، حمید سعیدی نژاد، سید ابوالفضل سیدموسوی، احمد شجاعیان، محمود لولاچیان، سعید مهدوی کنی، حاج علاء میرمحمدصادقی
اعضای هیات اندیشهورز: محمدآزین، خانم پرتواعلم، علی حسینی توسل، مجید خدام، سید ابوالفضل سیدموسوی، محمدحسین محمدنظری