مقالات

معلمی که عاشقانه خدمت کند، کارآمد و موفق خواهد بود

علی‌اصغر روغنی‌زاد


خلاصه :

اگر عمیق‌­تر نگاه کنیم دانش‌آموزان با سرشت و دلی نورانی و دور از آلودگی­های روحی و روانی به معلمان درس صفا، صمیمیت و ازخودگذشتگی یاد می­دهند.

معلم دو گونه است: 1) معلمی که به دنبال اشتغال و زندگی و معیشت است؛ 2) معلمی که مشکلات معیشتی را تحمل می­کند و عاشقانه راه پیامبر اکرم(ص) را طی می­کند؛ «انّی بعثتُ معلما».

معلمان عزیزی که به گونۀ دوم تعلق دارند دارای مشخصاتی هستند که از آن جمله می‌توان به اهل‌دل و معنویت آن‌ها اشاره کرد؛ و آن‌کسانی که این راه را طی کرده و جوانی و عمر خود را در این راه گذرانده‌اند نقل‌قول­های فراوانی در مورد آن گفته‌اند و شایسته است معلمانِ جوانِ معتقد به راه دوم به کلمات قصار آنان گوش فرا دهند و با توفیق راه پیامبر بزرگ اسلام(ص) را طی کنند و با توجه به توانمندی‌های خدادادی و صفای دل، آنچه را ببینند که معلمان نوع اول کمتر به آن لذت معنوی دسترسی پیدا می­کنند.

فضای کار و مدرسه و دیدن دانش­آموزان پاک و معصوم و مستعد، انسان را به تفکر وامی‌دارد چنانکه معلمان تصور می­کنند فقط آن‌ها به دانش­آموزان آموزش می­دهند، درحالی‌که اگر عمیق­تر نگاه کنیم دانش­آموزان با سرشت و دلی نورانی و دور از آلودگی­های روحی و روانی به معلمان درس صفا، صمیمیت و ازخودگذشتگی یاد می­دهند.

معلم برای موفقیت هرچه بیشتر در کسوت این شغل مقدس به دو نکته می‌بایست توجه و تأمل لازم را مبذول داشته باشد:

معلم باید متأهل باشد؛

استاد فرزانه مرحوم رضا روزبه که عاشقانه معلم بود و کار معلمی را عبادت می­دانست ابراز می‌داشت: «معلم باید متأهل و دارای فرزند باشد تا بهتر دانش‌آموزان را درک کند».

توضیح اینکه دانش­آموزان یک معلم الهی را پدر، برادر و عموی خود می‌دانند!

معلم عاشق، دانش‌آموز را فرزند خود می‌داند. من هرگاه در میدان کار معلمی (کلاس درس، حیاط مدرسه، درراه کلاس­ها) ارتباط عاطفی با دانش­آموزان برقرار کنم از صمیم قلب، خدا را شکر می­کنم که به راه نور هدایت واردشده‌ام و فرزندانم آماده شنیدن راهنمایی من هستند...

معلم باید عابد باشد؛

آیا اگر معلم سال­ها در عبادت خالص و صادق و دست نیاز به درگاه الهی داشته باشد دانش­آموزان این نور الهی را در معلم خود نمی­بینند؟ قطعاً می­بینند، ولی بیان علمی و زبان گویای آن‌ها ندارند و فقط به زبان عشق، دوستی و عکس­العمل عاطفی آن را اظهار می­کنند.

این موضوع در دوره‌های ابتدایی و بالأخص کلاس­های پایین تر بیشتر معنی پیدا می‌کند. آیا همکاران عزیز این صحنۀ برخوردهای عاطفی را به چه میزان می­بینند که معلم دست‌برسر دانش­آموز عزیز یا به عبارت صحیح‌تر بر سر فرزندش می­کشد و در دل برای سلامتی و پیشرفتش دعا می­کند و اگر دعا نکند پدری قراردادی است!

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.