مقالات

معلم کارآمد و محبوب

مهندس پورسیف


خلاصه :

رفتارهای انسان‌ها در هر شغل و منصبی که باشند به‌طور فردی و جمعی در تغییر مقتضیات اجتماعی مؤثرند

ازآنجاکه ساختار سازمانی، استراتژی و دستگاه‌ها ممکن است تحت شرایطی تغییر کنند؛ بنابراین آنچه نقش‌آفرین و اثربخشی مؤثرتری دارد رفتار انسان‌هاست؛ و معلّم و مربی عامل مهمی هستند که می­توانند در تغییر رفتارها و فرهنگ جامعه مؤثر باشند.

قرآن این کتاب الهی و هدایت کننده بشر، نشانه­هایی از رفتارهای برخاسته از فجور و تقوای انسانی را مورد تذکر قرار می­دهد. رفتارهای انسان‌ها در هر شغل و منصبی که باشند به‌طور فردی و جمعی در تغییر مقتضیات اجتماعی مؤثرند و در بارگاه الهی اعمالشان زمانی کامل و با رتبه بالا پذیرفته می­شود که نه از روی حسادت و چشم‌وهم‌چشمی و ریا و نه به خاطر مزد و ترس، بلکه خالصانه برای خدا باشد و در این صورت است که هم رضایت خود را دربر دارد و هم رضایت خدا را.

اگر انسان عبادت خود یعنی همان اعمال صالحه را فلسفه خلقت بداند آنگاه از هرگونه تلاشی فروگذار نکرده و از روزی معنوی و اخروی و نیز از روزی مقدّر شده دنیوی برخوردار خواهد بود. ازاین‌روی توجّهات و رفتارهای مربیان و معلمان باید دین‌مدارانه باشد. اولاً ازلحاظ الگو قرار دادن سیره اولیای دین که مصداق اتّم و اکملش پیامبر عظیم‌الشأن(ص) است ازآنجاکه معلّمی را شغل انبیا دانسته­اند یعنی؛ ایمان به مسئولیت، دلسوزی و صمیمیت، تلاش و ازخودگذشتگی، صبر و استقامت، مشورت و عدالت، وفای به عهد و ادای امانت، اخلاص و اخلاق و ... را سرمشق شغلی خود بدانند. ثانیاً ازلحاظ اعتقادات و تفکر و برنامه­ریزی و ابداع روش‌های مبتکرانه و نوآورانه از دو امر ثبات قدم در اعتقادات دینی و همچنین اجتهاد مبتنی بر منابع قرآن و حدیث بهره­مند باشند.

باید توجّه داشت که ثبات قدم در اصول بدون تلاش و به­­روزرسانی سواد و مهارت شغلی نمی­تواند پاسخگوی نیازهای فرزندان زمانه و تعلیم و تربیت روز باشد همچنان که اصلاحات بدون در نظر داشتن مبانی دینی موجب گمراهی می­شود.

ـ مربّی و معلم کارآمد باهدف والای الهی به شغلش می­نگرد که در این صورت انگیزه واقعی و درونی برای کار کردن و تلاش را خواهد داشت و وظیفه مهمش این است که در مترّبی نیز ایجاد انگیزه نموده و زمینه تلاش وی را فراهم سازد.

ـ یادگیری امر مشترکی است بین معلم و دانش­آموز که از طریق یک ارتباط صمیمانه توسط مربی در بالاترین سطح و پایدارترین نقش، تحقق می­یابد.

ـ معلم محبوب و کارآمد با خوش‌رویی، کلاس را شاداب داشته و با احترام به دانش­آموزان، مشتاقانه به صحبت‌های آنان گوش فرا می­دهد.

ـ معلم کارآمد با توجه به میزان عقل و فهم دانش­آموزان حجم و عمق تدریس را تنظیم می­کند تا موجب اعتمادبه‌نفس و فعال نمودن آنان در کلاس شود که در این صورت کلاس را شاداب و سطح یادگیری را افزایش می­دهد.

ـ معلم کارآمد یک برنامه جامع برای یک سال تحصیلی و یک برنامه آموزشی مناسب برای هر زنگ کلاسی تدوین و سعی دارد مطالب درسی را با زندگی مرتبط سازد تا توجه دانش­آموزان را بیشتر جلب نماید و سطح یادگیری را افزایش دهد.

ـ مربیانی نزد دانش­آموزان محبوب هستند که ضمن صمیمی بودن با متربیان، در امور مربیگری خود قاطع و جدی باشند.

ـ مربی و معلم کارآمد و محبوب، ضمن توجه به تفاوت‌های فردی دانش­آموزان که هر یک تحت شرایطی پرورش‌یافته و تربیت‌شده‌اند با کشف زمینه­های رفتارهای منفی، برای اصلاح آنان چاره‌اندیشی می­کند و از تغافل نسبت به بعضی رفتارها غافل نیست.

ـ معلم و مربی کارآمد و محبوب با علم و حلم و آینده­نگری در پاسخگویی به سؤالات مکرّر و مختلف دانش­آموزان حوصله به خرج داده و آنان را در مسیر هدایت علمی و معنوی قرار می­دهد.

ـ معلم و مربی محبوب و کارآمد با ثبت و ضبط تجربیات خود و برنامه­های پیش­بینی شده برای آینده و نکات مفیدی که از دیگران می­آموزد امکان بهره­گیری از آن‌ها را برای پیشرفت و ارتقای کارآمدی و محبوبیت خود فراهم می­سازد.

ـ مربی و معلم کارآمد و محبوب، ضمن محاسبه نفس و ارزیابی مستمر از کار خود، توصیه امام علی(ع) در مورد نظم و تقوا را در رفتار سازمانی و تعامل مناسب با همکاران و والدین دانش­آموزان سرمشق قرار داده و با انتقادپذیری، اقدام به دانش­افزایی و اصلاح برنامه­ها و رفتارهای خود می­نماید.

ـ مربّی محبوب سعی می­کند ویژگی‌های اخلاقی یک مسلمان واقعی را از خود بروز دهد تا موجب رضایت خداوند و موردپذیرش دانش­آموزان قرار گیرد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.