مقالات

روز امورتربیتی و تربیت اسلامی، روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه شهیدان"رجایی" و "باهنر"

عبدالرحیم سوارنژاد


خلاصه :

هشتم اسفندماه برای دست اندرکاران آموزش و پرورش بهار پربار قدرشناسی و معنویت افزایی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است.

«این‏که من روى مسائل مربوط به دانش‏ آموز و آموزش و پرورش و مسائل تحصیل و تربیت اینهمه تکیه می‎کنم و هرجا و با هرکسى که احساس بکنم به نحوى با مسائل تعلیم و تربیت ربط دارد ارتباط برقرار می‎کنم و نظرم را می‎گویم، دنبال کار را می‎گیرم، به خاطر این است که من از آینده می‎ترسم.» (مقام معظم رهبری)

 

هشتم اسفندماه برای دست اندرکاران آموزش و پرورش روزی نوستالژیک و سرشار از یادگاری‎های گرانبها از شهیدان و بهار پربار قدرشناسی و معنویت افزایی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است.

روز محبت و مهربانی، همان کلیدهای موفقیت و پویایی اندیشه در امر تربیت است؛ روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه و پر از اخلاص توأم با نگاه آسمانی شهیدان عزیز "رجایی" و "باهنر" است که از درون این نگاه خدامحور در روزهای نخست انقلاب نهادی ارزشمند به نام "امور تربیتی" متولد شد و سربازان انقلاب اسلامی سفیر پیام انقلاب در مدرسه شدند و آموزه های دینی را برای ارتقای اخلاقی و سالم سازی اجتماعی و نیز گسترش نگاه انسان مدارانه در روش‎های تربیتی بکار گرفتند تا از روی نیمکت‎های مدارس افرادی پاک و مهذب و بصیر به تحولات جامعه و تبعیت پذیر از فرمان الهی به درون جامعه وارد شوند و مدیریت فردا را بر عهده بگیرند.

 

نقش و تأثیر نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش برای رساندن مفاهیم دینی، دفاع از ارزش‎ها، پاسداری از انقلاب و وارد کردن خردمندانه دانش آموزان به عرصه‎های متعدد فعالیت با ارائه الگویی شایسته و سازمان‎دهی منظم و متشکل در پروسه انقلاب غیرقابل انکار است.

 

این نهاد همچنین توانست با استعدادیابی منطقی و پیوند با مساجد و مراکز دینی و شخصیت‎های مذهبی، خلأ تشکل‎های سیاسی دینی در مدارس را به‎درستی پر کند و در ترویج اندیشه ولایی، مصونیت اخلاقی و نیز همراه نمودن اقشار با حرکت و مسیر انقلاب به‎سوی تعالی کارهای خوبی انجام دهد و رسالت اجتماعی خویش را در این راستا به نحو شایسته‎ای ایفا کند.

 

تربیت یافتگان این نهاد پویا با به‎کارگیری قابلیت‎ها توانستند در آزمون‎های بزرگ کارهای بزرگ را انجام دهند که از جمله این عرصه‎های سخت و دشوار، عرصه پرشکوه دفاع مقدس بود که یادآور صحنه‎های بی‎بدیل صفوف متشکل دانش آموزان هنگام عزیمت به جبهه ها با پیشانی‎بندهای رنگارنگ و زمزمه‎های دعا، ذکر، تلاوت و حماسه‎های برجا مانده و دل‎نوشته‎هایی سرشار از عرفان و معرفت است.

 

تأسیس این نهاد، هوشمندی شهدای عزیز رجایی و باهنر را در ضرورت پی‎ریزی امور تربیتی نشان داد. لبخندهای زیبا، ماندگار و حاکی از رضایت امام عزیز (ره) که بر بازوان رزمندگان بوسه زد و آنچه که امروز با افتخار اوراق تاریخ این دیار را مزین و مرصع نموده است و عصر معاصر به آن می‎بالد و همه جهان را به اقتدار جمهوری اسلامی معترف و مبهوت نموده است، از مسیر صحیحی بود که با اتخاذ تربیت دینی در مدارس حاصل گشت.

 

مرور خاطرات، وصیتنامه‎های عرفانی، متون زیبای ادبی، شوق وصال و بریدن از خویش، تمسک به اهل بیت، شور دعا و زمزمه قرآن و ظهور بسیج به عنوان یک پدیده بزرگ انسان‎سازی و ایثار و معرفت، همه مولود صداقت، اخلاص و اعتقادی متوکلانه و ولایتمدارانه بود که در شکل‎گیری نهاد امور تربیتی وجود داشت و اعضای آن نهاد، باور متقن داشتند و قبل از هرکس خود عامل به احکام بودند.

 

مربیان این نهاد، الگوی مجسمی بودند که با رفتار خویش توانستند مهربانی، رفاقت، ایثار، همدلی و بسیاری از واژه‎های ارزشمند رایج را معنا بخشند و با هنرمندی به نوجوانان انتقال دهند و با این انتقال، تندیس‎هایی را به پهنه همه تاریخ در میادین شهر بنا کنند و چه بسیار دیدیم و شنیدیم از مربیانی که قبل از دانش آموزان خود به سوی ملکوت اعلی پر گشودند و شربت شهادت نوشیدند و این راه را و معبر فیض و رستگاری را برای دیگران گشودند.

پیشقراول آنان شهدای عزیز مؤسس امور تربیتی، رجایی و باهنر بودند که در آتش خشم نفاق سوختند و با هم به‎سوی رب اعلی پرواز کردند.

 

امور تربیتی با سازمان‎دهی دانش آموزان در گروه‎های امداد و نجات و کمک‎رسانی به آسیب‎دیدگان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و گسترش آموزش‎های امداد علاوه بر تکیه و ترویج نگاه انسان‎دوستانه، از هدر رفتن بخشی از منابع انسانی و ظرفیت‌های اجتماعی جامعه ممانعت کرد و نسلی مجهز به دانسته‌های علمی و معتقد به باورهای دینی و مقید به ارزش‌های انسانی را به‎خوبی برای ورود با سلامت و صلابت و آماده برای خدمت به فردای کشور مهیا نمود.

 

نقش هنرمندانه مربیان تربیتی که با ظرافت نگاه‎ها را متوجه قله‎های رفیع نمودند، امروز بیش از هر زمان آشکار شده است. به‎کارگیری ابزار هنر جهت شورآفرینی و انتقال مفاهیم انقلاب، بهره‎گیری از نمایش به منظور بازسازی فضای معنوی و احیای بخشی از فرهنگ غنی، برگزاری اردوها به عنوان یک راهکار مثبت و مؤثر در پرورش استعدادها و تقویت روح جمعی و شناخت روحیه نوجوانان و آشنایی با طبیعت و گردش بر روی کره خاکی که مورد تأکید خداوند سبحان بوده است، تأثیر عمیق و سازنده‎ای داشت و این تأثیرگذاری و نقش بارز و ارزشمند مربیان پرورشی را در شهادت ۲۳۰۰۰ شهید دانش آموز که از درون مدرسه به جبهه‎ها شتافتند می‎توان دریافت و دانست که دانش آموزان پرورش یافته در این مکتب، برای توقف تانک‎های متجاوزان به خاک کشور اسلامی نارنجک به خود بستند و برای مقابله با دشمن به زیر تانک رفتند و به وصال خویش نائل گردیدند تا درس معرفت را به دیگران یاد دهند. إنشاءالله شهدای دانش آموز عوامل و برنامه‎ریزان این نهاد را شفاعت خواهند نمود.

 

پس از دفاع مقدس، ورود شکوهمند جوانان و نوجوانان به عرصه‎های بین‎المللی و رقابت‎های دلاورانه در مسابقات مختلف و کسب افتخارات و عناوین متعدد و اخذ نشان‎های زرین با نیل به خودباوری، تکمیل و استمرار مسیر تربیتی ترسیم شده از سوی شهیدان بود که مورد توجه قرار گرفت و شیوه‎های مناسب در این راستا برای تقویت باورها و نمایش اقتدار فکری و توانمندی جوانان به‎کار گرفته شد که مربیان امور تربیتی توانستند بار دیگر با موفقیت این مسیر را هموار سازند.

 

مجاهدت خالصانه، بی‎ریا، از سر اعتقاد، تعامل پایدار با دوستان انقلاب، تقابل با دشمنان و بدخواهان و دین‎ستیزان بداخلاق، بصیرت قوی و شجاعت مبتنی بر عقلانیت، از خصیصه‎های بارز مربیانی است که به همین دلیل مورد بیشترین حمله و بی‎مهری از سوی بیگانگان ضدفرهنگ و دین‎ستیزان قرار می‎گیرند و در این راه رنج‎های بسیار دیده‎اند و خون دل‎های بسیار خورده‎اند و آنجا که می‎گویند «به قطاری که متوقف مانده است سنگ پرتاب نمی‎کنند» شرح حال آنان است.

 

اما آن فولادهای آبدیده با صبوری و اتخاذ شیوه نبوی و سعه‎صدر، دوست و یاور همیشگی دانش آموزان ماندند و برای آن‎ها همین کفایت می‎کند که دستی برای دعا به‎سوی آسمان از سوی نوجوانی بلند شود و زبانی به نفرین گشوده نگردد و پیشانی نوجوانی برای سجده به زمین ساییده شود.

 

با درک مسئولان از این رسالت مهم و به‎منظور قدردانی از زحمات مربیان و حفظ دستاوردهای انقلاب و پاس‎داشت ارزش‎های مولود انقلاب و تکریم یادگار شهیدان در ترویج نگاه منطقی به مقوله تربیت دینی و اهمیت مضاعف آن برای اخلاقی نمودن رفتار اجتماعی، در تقویم جمهوری اسلامی هشتم اسفند سالروز تأسیس امور تربیتی به نام روز "تربیت اسلامی" نامگذاری شده است.

 

متأسفانه تغییر و تحولات متعدد ناشی از فضای سیاست‎زده در حوزه پرورشی، به‎جای تقدیر و تقویت این نهاد به تضعیف آن انجامید و علی‎رغم حضور مقدس در صحنه‎های انقلاب، با نامهربانی مواجه شده است و بعضا مجریان علاوه بر عدم توانمندی در اجرای برنامه‎های محوله، از اهلیت لازم برای تحقق اهداف این نهاد برخوردار نبوده‎اند.

 

ضمن اینکه امکانات مورد نیاز متناسب با فعالیت‎ها، ظرفیت و کارآیی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان کنونی نیست و باید در رفتار سال‎های اخیر در برخورد با امور تربیتی تجدیدنظر کرد و با طراحی مناسب توسط کارشناسان این حوزه، فضا را برای فعالیت بهتر باز نمود و به‎روز شد.

 

نهاد امور تربیتی از بدو تأسیس، بنا بر ضرورت و با توجه به شناخت تفاوت‎های فردی دانش آموزان و نیازسنجی علمی، زایش‎های تشکیلاتی داشته است تا بتواند به مطالبات جامعه مخاطب پاسخی شایسته دهد که این تشکل‎ها و نهادهای درونی توانستند بخش اعظمی از مشکلات و مأموریت‎های دستگاه تعلیم و تربیت را به دوش گیرند و با صرف کمترین هزینه‎ها، کارها را به انجام برسانند و در هزینه‎ها و اعتبارات صرفه‎جویی کنند و مشارکت جمعی را فراهم آورند.

 

به‎عنوان نمونه می‎توان از: سازمان دانش آموزی در کنار آموزش و پرورش جهت کاهش تصدیگری و انسجام تشکیلاتی، خبرگزاری "پانا" برای اطلاع‎رسانی صحیح و آموزش امور رسانه‎ای، شوراهای دانش آموزی جهت همراهی با مدیریت آموزشگاه‎ها و مشارکت در اداره مدرسه، مجلس دانش آموزی برای تمرین دموکراسی و آشنایی با حقوق شهروندی و امور پارلمانی، تعاونی‎های آموزشگاهی، تشکیلات پیشتازان و فرزانگان به منظور مسئولیت‎پذیری و واگذاری امور به جوانان، همیاران طبیعت و محیط‎زیست جهت حفاظت از منابع تجدیدشونده و حفظ محیط‎زیست، یاوران معروف برای گسترش امر به معروف و پیوند با مساجد، یاوران معرفت متشکل از دانش آموزان عمره‎گزار، کتاب‎یاران جهت تقویت مطالعه و توسعه کتابخانه‎های آموزشگاهی، مراکز مشاوره و روان‎شناختی، کانون‎های فرهنگی و تربیتی به‎منظور پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان، دارالقرآن‎ها جهت تقویت باورهای دینی و آشنایی با قرآن نام برد که هرکدام باری از امور فرهنگی را به دوش کشیده‎اند و دردمندانه باید گفت گاهی به جای تقویت، بنا بر سلایق مدیریتی مورد اغماض و نامهربانی قرار می‎گیرند که لازم است با اصلاح ساختار و تقویت حوزه پرورشی، گامی اساسی از وضع موجود به وضع مطلوب برداشته شود تا در روز تربیت اسلامی بتوان اثرات مثبت فعالیت‎ها را به جامعه نشان داد و اعتماد اجتماعی را فراهم آورد و سیستم آموزشی را با این پشتوانه کارآمد کرد.

 

فعالیت‌هاى آموزش و پرورش در زمینه تربیت دینى در مدارس از جمله آموزش قرآن، گسترش فرهنگ نماز، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانى، گسترش فرهنگ ایثار، آشنایى با ولایت، تقویت خلاقیت و اصلاح کتاب‌هاى درسى در حوزه پرورشی انجام می‌گیرد که می‌توان این امور را اصلی‌ترین مأموریت دستگاه آموزش و پرورش دانست که ضرورتا نگاه عمیقتر و بیشتری به این حوزه را طلب می‎کند.

 

ضمن گرامی‎داشت سالروز تأسیس نهاد ارزشمند امورتربیتی، به همه زحمتکشان این عرصه حساس و فرداساز خداقوت و خسته‎نباشید می‎گویم.

 

منبع: جام نیوز

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.