مقالات
محور تربیت در مدارس جمهوری اسلامی باید ولایت باشد که در حقیقت همان تولی و تبری است
فاطمه توکلی مدیر پیشدبستان و دبستان دخترانه توحید قم
خلاصه :
مدرسه مطلوب محل پرورش شخصیتهای مستقل و معتقد و مقید و استوار و شجاع هستمدرسه مطلوب دارای شاخصهها و معیارهای روشن و قابل شناخت هستند که با این معیارها قابل الگوبرداری خواهند بود. اگر این معیارها مبهم باشند، امکان الگوبرداری جهت برنامهریزی وجود نخواهد داشت.
محور تربیت در تراز مدارس جمهوری باید ولایت باشد که در حقیقت همان تولی و تبری است. حقیقتاً محور تربیت با الهام از قرآن و اسلام الگودهی و الگوپذیری است. در تراز نظام تعلیم و تربیت اسلامی والدین و معلم نقش اول تربیت ولایی و الگویی را دارند.
برای رسیدن به این اهداف والا، لازم است مربیان با کار و تلاش مضاعف درصدد تحقق بخشیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی و شیعی بهعنوان الگوی برتر جامعه تعلیم و تربیت در سطح جهانی بکوشند.
در این مدارس به تفکر انتقادی و استدلال و منطق اهمیت دادهشده و برای دانشآموزان زمینههایی فراهم میشود تا خودشان بهحق و حقیقت برسند و بتوانند از عقاید و افکار منطقی خود چه در زمینههای مذهبی یا ارزشهای ملی خود دفاع کرده و از سطحی نگری در امورات دوری کنند.
نتیجه و خروجی چنین تربیتی، دانشآموزانی هستند که نسبت به ارزشهای اسلامی و ملی خود وفادار بوده و با شجاعت از اصالت فردی و ملی خود دفاع کرده و برای آنها ارزش قائلاند.
از دیگر نکات پراهمیت در مدارس مطلوب، تلاش برای نهادینه کردن ارزشها و اخلاق کریمه در مربیان و متربیان است و این اصل با برنامهریزی و تعیین اصول متناسب با رشد فکری دانشآموزان و با ایجاد فضای معنوی در مدرسه امکانپذیر هست.
ایجاد فضای امن برای اولیا و همکاران و دانشآموزان از دیگر شاخصههای اینگونه مدارس است؛ چراکه یادگیری و یاددهی و بروز استعدادها در فضای متشنج امکانپذیر نبوده و درواقع باعث سوختن ارزشها میشود.
ایجاد حس ارزشمندی و موفقیت در تمامی افراد اعم از همکار و دانشآموز و اولیا در پیشبرد اهداف عالیه بسیار مؤثر است.
و در پایان در یک مدرسه مطلوب با تراز انقلاب اسلامی، همه افراد دارای یک نگاه جامع و هدفمند هستند و برای رسیدن به اهداف عالیه حیات طیبه یاریگر و حامی یکدیگر هستند و نگاهی جهانی به مسائل بشریت دارند.
امید است با پرورش فرزندانی با توانایی خودسازی و خودکنترلی و همچنین پرورش تقویت و عزم و اراده آنها دررسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی گامی هرچند کوچک برداریم؛ چراکه مدرسه مطلوب محل پرورش شخصیتهای مستقل و معتقد و مقید و استوار و شجاع هست.