مقالات
رسالت معلم؛ اقتدار ایران اسلامی
حسین بنی اسدی
خلاصه :
شناسایی و رشد استعدادهای سرشار آیندهسازان «ایران اسلامی» و تبیین و ترویج فرهنگ «ما میتوانیم»، گامی مؤثر در جهت عزت و اقتدار ملّی است که به دست پرتوان «معلمان» محقق خواهد شد.معلمی شغل نیست بلکه عشق، ذوق و هنر است. کلام او روحبخش، دلنشین و موسیقی دلنوازی است که بر گوش جان مینشیند و آهنگ زندگی را به شور درمیآورد.
بزرگترین معلم جهان بشریت؛ حضرت رسول اکرم(ص) به این ویژگی افتخار میکرد. آن بزرگوار زمانی که با دو گروه در مسجد مواجه شد که گروه اول عبادت میکردند و گروه دوم به تعلیم و تعلم مشغول بودند، گروه دوم را که در محضر استاد علم میآموختند، افضل دانست و به آنها ملحق شد و فرمود: «انما بعثتُ معلماً»؛ همانا که من بهعنوان معلم مبعوث شدهام.
لذا به معنای واقعی کلمه باور داشته باشیم که آیندۀ هر کشوری ازنظر تعالی، رشد و توسعه با دستهای توانمند معلم رقم خواهد خورد؛ پس باید او را تکریم کرد. مصداق عینی این موضوع فرمایش رهبر فرزانه انقلاب است که فرمود: «تکریم نسبت به معلّم و بزرگداشت او به معنای واقعی کلمه، آثار بسیار مثبتی را در فرهنگ جامعه و تعلیم و تربیت باقی میگذارد.»
در اینجا سؤالی مطرح است آنکه چرا دولتمردان هیچگاه بر این باور نبودند که مهمترین مسئله در کشور «تعلیم و تربیت اسلامی» است و در این عرصه نقطه اتکا و محور تحول «معلّم» است! بدون حضـور و نقش مؤثر معلّم، تحول و تحقق اهداف «تعلیم و تربیت اسلامی» امکانپذیر نیست. به فرموده یکی از دانشمندان حوزه فرهنگ و ادبیات، «معلّم روح آموزشوپرورش» است که بیماری و سلامت آن، بیماری و سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.
در خصوص حفظ جایگاه و منزلت معلم دو وظیفه قابلتوجه و تأمل است:
1) وظیفه معلم نسبت به حفظ حرمت، شأن و جایگاه مسئولیت خویش با «مقبولیت» از طریق دانش، معرفت، بینش و مهارت و با «محبوبیت» از طریق بصیرت، کرامت نفسانی، تقوا، ایمان، اخلاق حسنه، عمل صالح و حفظ شعائر مذهبی و انقلابی حاصل خواهد شد.
2) وظیفه مسئولان و متصدیان و سیاستگذاران، حفظ منزلت و ارتقاءِ این جایگاه است.
نکتۀ قابلتوجه این است برای همگان تداعی شده است که مسئولان و متصدیان ذیربط، منزلت معلم را از طریق توجّه به معیشت آنان میسر نمایند. البته بر کسی پوشیده نیست که این موضوع بااهمیت است و عدم توجّه به آن، باعث چندشغله شدن معلمان و غفلت از رسالت آنان خواهد شد؛ امّا آنچه بااهمیت است «منزلت اجتماعی معلم» است که میبایست مسئولان با برنامهریزی راهبردی و عزم جدی در جهت تحقق آن تلاش نمایند.
معلم باید بهگونهای منزلت پیدا کند که نقش پیامبرگونۀ آن در نزد اقشار عمومی جامعه مورداحترام و تکریم قرار گیرد. به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) «معلمی شغل انبیا» است.
منزلت و جایگاه پیامبری «معلم» در تراز جمهوری اسلامی در «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» با الهام از مبانی اسلام تعریفشده است که بهعنوان یک استراتژی تحول، نیازمند نقشه عملیاتی و اجرایی است.
نکتۀ قابل توجّه دیگر این است که؛ نظام استکبار در راستای تهاجم فرهنگی خود، ضمن تخریب اعتقادات، باورها و ارزشهای جامعه، هویت ملی ما را هدف قرار داده است بهگونهای که به آیندهسازان القا میکند بدون غرب امکان رشد، تعالی و پیشرفت در ابعاد و عرصههای گوناگون امکانپذیر نیست؛ با تمام این تفاسیر، رهبر فرزانۀ انقلاب یکبار دیگر پردۀ نقشه شوم دشمن را کنار زد و موضوع مهم راهبردی «ما میتوانیم» را به مسئولان یادآور نمود و در راستای سیاست «عزت و اقتدار ملی»، سال جدید را سال «حمایت از کالاهای ایرانی» نامگذاری کرد که نقش معلم برای تحقق اهداف این موضوع بیبدیل خواهد بود.
شناسایی و رشد استعدادهای سرشار آیندهسازان «ایران اسلامی» و تبیین و ترویج فرهنگ «ما میتوانیم»، گامی مؤثر در جهت عزت و اقتدار ملّی است که به دست پرتوان «معلمان» محقق خواهد شد.
یادمان نرود توانمندی بینظیر طراحان و فرماندهان شجاع و باایمان و لشکر عظیم مخلص خدا در هشت سال دفاع مقدس که جهان را متحیر نمود و هماکنون رشد همهجانبه ما در تمامی عرصهها، تحت تعلیم و تربیت «معلم» و باور ما میتوانیم میسر گردیده است.
امید است معلمان در جهادی دیگر در میدان «اقتدار ایران اسلامی» با حفظ جایگاه پیامبری و مسئولان با برنامهریزی راهبردی و تنظیم نقشه عملیاتی ارتقای منزلت «معلم»، با بصیرت تحت امر «ولی» یکی پس از دیگری نقشه شوم دشمن را خنثی و برای تحقق این مهم در تمامی عرصههای داخلی و بینالمللی کوشا باشیم.