مقالات

رسالت معلم؛ اقتدار ایران اسلامی

حسین بنی اسدی


خلاصه :

شناسایی و رشد استعدادهای سرشار آینده‌سازان «ایران اسلامی» و تبیین و ترویج فرهنگ «ما می­توانیم»، گامی مؤثر در جهت عزت و اقتدار ملّی است که به دست پرتوان «معلمان» محقق خواهد شد.

معلمی شغل نیست بلکه عشق، ذوق و هنر است. کلام او روح­بخش، دل‌نشین و موسیقی دلنوازی است که بر گوش جان می­نشیند و آهنگ زندگی را به شور درمی‌آورد.

بزرگ‌ترین معلم جهان بشریت؛ حضرت رسول اکرم(ص) به این ویژگی افتخار می­کرد. آن بزرگوار زمانی که با دو گروه در مسجد مواجه شد که گروه اول عبادت می­کردند و گروه دوم به تعلیم و تعلم مشغول بودند، گروه دوم را که در محضر استاد علم می­آموختند، افضل دانست و به آن‌ها ملحق شد و فرمود: «انما بعثتُ معلماً»؛ همانا که من به‌عنوان معلم مبعوث شده­ام.

لذا به معنای واقعی کلمه باور داشته باشیم که آیندۀ هر کشوری ازنظر تعالی، رشد و توسعه با دست‌های توانمند معلم رقم خواهد خورد؛ پس باید او را تکریم کرد. مصداق عینی این موضوع فرمایش رهبر فرزانه انقلاب است که فرمود: «تکریم نسبت به معلّم و بزرگداشت او به معنای واقعی کلمه، آثار بسیار مثبتی را در فرهنگ جامعه و تعلیم و تربیت باقی می‌گذارد.»

در اینجا سؤالی مطرح است آنکه چرا دولتمردان هیچ‌گاه بر این باور نبودند که مهم‌ترین مسئله در کشور «تعلیم و تربیت اسلامی» است و در این عرصه نقطه اتکا و محور تحول «معلّم» است! بدون حضـور و نقش مؤثر معلّم، تحول و تحقق اهداف «تعلیم و تربیت اسلامی» امکان­پذیر نیست. به فرموده یکی از دانشمندان حوزه فرهنگ و ادبیات، «معلّم روح آموزش‌وپرورش» است که بیماری و سلامت آن، بیماری و سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

در خصوص حفظ جایگاه و منزلت معلم دو وظیفه قابل‌توجه و تأمل است:

1) وظیفه معلم نسبت به حفظ حرمت، شأن و جایگاه مسئولیت خویش با «مقبولیت» از طریق دانش، معرفت، بینش و مهارت و با «محبوبیت» از طریق بصیرت، کرامت نفسانی، تقوا، ایمان، اخلاق حسنه، عمل صالح و حفظ شعائر مذهبی و انقلابی حاصل خواهد شد.

2) وظیفه مسئولان و متصدیان و سیاست‌گذاران، حفظ منزلت و ارتقاءِ این جایگاه است.

نکتۀ قابل‌توجه این است برای همگان تداعی شده است که مسئولان و متصدیان ذی­ربط، منزلت معلم را از طریق توجّه به معیشت آنان میسر نمایند. البته بر کسی پوشیده نیست که این موضوع بااهمیت است و عدم توجّه به آن، باعث چندشغله شدن معلمان و غفلت از رسالت آنان خواهد شد؛ امّا آنچه بااهمیت است «منزلت اجتماعی معلم» است که می­بایست مسئولان با برنامه­ریزی راهبردی و عزم جدی در جهت تحقق آن تلاش نمایند.

معلم باید به‌گونه‌ای منزلت پیدا کند که نقش پیامبرگونۀ آن در نزد اقشار عمومی جامعه مورداحترام و تکریم قرار گیرد. به فرموده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) «معلمی شغل انبیا» است.

منزلت و جایگاه پیامبری «معلم» در تراز جمهوری اسلامی در «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» با الهام از مبانی اسلام تعریف‌شده است که به‌عنوان یک استراتژی تحول، نیازمند نقشه عملیاتی و اجرایی است.

نکتۀ قابل توجّه دیگر این است که؛ نظام استکبار در راستای تهاجم فرهنگی خود، ضمن تخریب اعتقادات، باورها و ارزش­های جامعه، هویت ملی ما را هدف قرار داده است به‌گونه‌ای که به آینده­سازان القا می‌کند بدون غرب امکان رشد، تعالی و پیشرفت در ابعاد و عرصه­های گوناگون امکان‌پذیر نیست؛ با تمام این تفاسیر، رهبر فرزانۀ انقلاب یک‌بار دیگر پردۀ نقشه شوم دشمن را کنار زد و موضوع مهم راهبردی «ما می­توانیم» را به مسئولان یادآور نمود و در راستای سیاست «عزت و اقتدار ملی»، سال جدید را سال «حمایت از کالاهای ایرانی» نام‌گذاری کرد که نقش معلم برای تحقق اهداف این موضوع بی‌بدیل خواهد بود.

شناسایی و رشد استعدادهای سرشار آینده‌سازان «ایران اسلامی» و تبیین و ترویج فرهنگ «ما می­توانیم»، گامی مؤثر در جهت عزت و اقتدار ملّی است که به دست پرتوان «معلمان» محقق خواهد شد.

یادمان نرود توانمندی بی‌نظیر طراحان و فرماندهان شجاع و باایمان و لشکر عظیم مخلص خدا در هشت سال دفاع مقدس که جهان را متحیر نمود و هم‌اکنون رشد همه‌جانبه ما در تمامی عرصه‌ها، تحت تعلیم و تربیت «معلم» و باور ما می‌توانیم میسر گردیده است.

امید است معلمان در جهادی دیگر در میدان «اقتدار ایران اسلامی» با حفظ جایگاه پیامبری و مسئولان با برنامه‌ریزی راهبردی و تنظیم نقشه عملیاتی ارتقای منزلت «معلم»، با بصیرت­ تحت امر «ولی» یکی پس از دیگری نقشه شوم دشمن را خنثی و برای تحقق این مهم در تمامی عرصه‌های داخلی و بین‌المللی کوشا باشیم.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.