مقالات

نقش معلمان در گرایش دانش‌آموزان نوجوان به نماز

نازی خواجوی، کارشناسی ارشد آموزش‌وپرورش شهرستان اهواز


خلاصه :

نوجوان را باید در جوّی از عاطفه و مسئولیت پروراند تا نوجوان با رغبت خاص، به انجام فرایض دینی بپردازد

... ادامه از شماره قبل
نوجوان را باید در جوّی از عاطفه، عشق، امید و مسئولیت پروراند تا با عجین شدن عواطف با مسئولیت، نوجوان با رغبت خاص، به انجام فرایض دینی بپردازد. معلمان مدارس به‌مثابه الگوهای مطلوب نوجوانان زمانی می‌توانند توفیقات چشم‌گیری در پرورش یا تقویت احساس مذهبی و رفتارهای دینی ازجمله اقامۀ نماز در مساجد داشته باشند که شخصیت مذهبی آن‌ها برای نوجوانان بسیار دوست‌داشتنی و محبوب باشد. معلمان متعهد و دلسوز و آشنا به مبانی روان‌شناختی مذهبی سعی می‌کنند در بیان یا ظهور هر اندیشه و رفتار مذهبی احساس خوشایندی در قلوب پاک نوجوانان پدید آورند. حضور فعال مربیان به همراه نوجوانان در مساجد، علاوه بر فضیلت‌های معنوی به تقویت اکتساب‌های آموزشگاهی نیز خواهد انجامید. معلمان و مربیان، با برخوردهای منطقی و جذاب خود و تعظیم و تکریم نماز جماعت و پیش‌قدم شدن در آن و تعطیل کردن همۀ فعالیت‌ها، می‌توانند آنان را به نماز جماعت مساجد ترغیب نمایند. کودکان و نوجوانان را باید در انجام فعالیت‌های مسجد سهیم کرد و با آنان مشورت نمود و از انرژی و شور و استعداد آنان به همراه عقل و شعور بزرگان در هرچه بهتر اداره کردن مساجد و ادای حق نماز جماعت استفاده کرد. هرچه معلمان روی پرورش دینی دانش‌آموزان فعالیت موفق داشته باشند و اطلاعات مذهبی آنان را بالا ببرند، میزان تقیّد و عمل به احکام را نیز در آنان بالا خواهند برد. بکوشیم و مقید باشیم و به نوجوانان توصیه کنیم تا نماز را همیشه برگزار کنند؛ و آنان را با حقیقت این جهان که مزرعۀ آخرت است آشنا کنیم، نعمت‌هایی را که خدا به ما ارزانی داشته به آنان یادآوری کنیم تا شاکر نعمت‌های الهی باشند و به آنان بگوییم که نماز بهترین نوع شکرگزاری است که خداوند خود این‌گونه شکرگزاری را به انبیا آموخته است.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.