
مقالات
واگذاری نقشها بدون خط قرمز به دانشآموزان، موجب ارتقاء بصیرت آنها خواهد شد
خلاصه :
گفتوگویی با قاسم حبیبزاده، جانشین سازمان بسیج دانشآموزی کشوردکتر قاسم حبیبزاده در خصوص برنامههای گرامیداشت هفتۀ بسیج دانشآموزی گفت: معمولاً روزها و هفتهها به مناسبتهای خاص نامگذاری میشوند که در واقع بهانۀ تعریف آن مناسبت برای آحاد جامعه است؛ سازمان بسیج دانشآموزی در طول سال، برنامههای متعددی را اجراء میکند که یک هفته نیز به عنوان بسیج دانشآموزی نامگذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه مطلع هفتۀ بسیج دانشآموزی هشتم آبان سالروز شهادت حسین فهمیده در دوران دفاع مقدس و روز آخر این هفته نیز سیزدهم آبان روز مبارزه با استکبار است، ابرازکرد: به دلیل تبعید امام در سال 1343 پس از افشاگری دربارۀ کاپیتولاسیون، کشتار دانشآموزان در سال 1357 توسط رژیم طاغوت و سالروز تسخیر لانۀ جاسوسی آمریکا در سال 1358، این هفته با نام بسیج دانشآموزی نامگذاری شده است.
جانشین سازمان بسیج دانشآموزی کشور تأکیدکرد: عمده فعالیتهای بسیج دانشآموزی دو رویکرد اصلی دارد؛ نگاه برخی از مسئولان به دانشآموزان بهعنوان ظرفیت بالقوه است که در آینده میتوانند کشور را پیش ببرند و ما نیازمند سرمایهگذاری در این باره هستیم.
وی ادامه داد: نوع دوم معتقد است که با وجود بالقوه بودن ظرفیت دانشآموزی، اما این صنف هم اکنون نیز میتواند منشأ اثر باشند و بالفعل هستند؛ که گویای این مدعا حضور پانصد هزار دانشآموز در جبهه است که 36 هزار نفر آنان نیز شهید شدهاند؛ بنابراین نگاه ما توأمان است و دانشآموزان را ظرفیت بالقوه و بالفعل میدانیم.
حبیبزاده با بیان اینکه مسئولان دوران جنگ و امام خمینی(ره) به صنف دانشآموز و توانمندی آنان اعتماد داشتند بهگونهای که به آنان مسئولیت و نقش واگذار میشد، تصریح کرد: با این کار دانشآموزان هویت پیدا میکردند که به دلایل مختلف پس از دفاع مقدس نگاه دوم کمرنگ شد حتی تا جایی پیش رفتیم که در مدارس تمامی مسئولیتها به عهده مدیران و معلمان مدارس است به شکلی که به دانشآموزان عمدتاً به عنوان سیاهی لشکر نگاه میشود؛ اما در دو سال گذشته به دنبال تغییر رویکرد بودهایم.
وی بیان کرد: ما ضمن قدردانی از زحمات مسئولان مدارس، از آنان خواستیم تا فقط مسئول پشتیبان باشند؛ در این باره عمده رویکرد بسیج دانشآموزی، واگذاری نقشها تا هر سطح قابل امکان، در دستور کار است و هیچ خط قرمزی برای آن وجود ندارد مگر اینکه ذات کار باشد؛ پس ما به دنبال تعریف نقشهای مختلف برای دانشآموزان هستیم تا آنان عملاً در فرآیندی قرار گیرند که خروجی آن کسب مهارت و ارتقاء بصیرت دانشآموزان باشد.
جانشین سازمان بسیج دانشآموزی کشور با اشاره به شعار امسال مبنی بر «دانشآموز بسیجی حماسهساز امروز، آیندهساز فردا» خاطرنشان کرد: ما به الزامات این شعار پایبند هستیم؛ به این دلیل که دانشآموزی که مسئولیت، هویت و تعصب تشکیلاتی نداشته باشد چگونه میتواند حماسهسازی کند؛ باید این موضوعات فراهم شود تا بستر حماسهسازی دانشآموز ایجاد شود.
وی در ادامه افزود: در مدت 2 سال گذشته رویکرد به دانشآموزان تغییر کرده است که یکی از اقدامات انجام شده در این راستا دیدار و گفتوگو میان دانشآموزان و مسئولان استانی است. جمعی از فرماندهان بسیج دانشآموزی در استانهای مختلف را به دیدار نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، شهردار و اعضای شورای مرکزی استان یا شهرستان بردیم البته نه به این شکل که صرفاً سخنرانی فرد مسئول باشد و دانشآموزان فقط شنونده باشند بلکه دانشآموزان در ابتدا نقطهنظرات خود را بیان میکنند.
حبیب زاده تأکیدکرد: در ادامۀ این روند دانشآموزان را به بازدید از سفارت آمریکا بردیم و در کنار آن محیط، جلسۀ آمریکاشناسی برای دانشآموزان برگزار کردیم؛ در ابتدا به دنبال این بودیم تا دیدگاه دانشآموزان را دریافت کنیم و به دلیل مذاکرات هستهای از آنان پرسیدیم که آیا لازم است شعارهای خود در 13 آبان را تغییر دهیم و اگر نباید دلیل آن را از دانشآموزان جویا میشدیم.
سخنگوی سازمان بسیج دانشآموزی ادامه داد: به دنبال تربیت تدریجی دانشآموزان هستیم که این تربیت با کلاس برگزار کردن محقق نمیشود و باید فرد در یک فرآیند قرار گیرد که الزامات آن جلسات بصیرتی، دیدار با مسئولان و گفتوگو است.
وی دربارۀ خروجی عملکرد بسیج دانشآموزی در کشور گفت: خروجی این موضوع را رهبر معظم انقلاب اینگونه بیان میکنند: «باید کاری کرد که دانشآموز وقتی به دانشگاه میرود خودش یک مُبلغ شود.» البته ما در این مسیر قرار داریم و مسیر یک فرآیند است؛ ما در مقطع راهنمایی دانشآموز را آموزش داده و جانشین پایگاه میکنیم سپس در دبیرستان دو سال فرمانده و عضو شورا هستند و در این زمینه دانشآموز فرآیند سه ساله را طی میکند.
جانشین بسیج دانشآموزی کشور با بیان اینکه ما باید نیرویی در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم ابرازکرد: نیروها باید، در حوزههای مختلف رفتار و گفتار و در این تراز باشند؛ در اکثر دبیرستانها که دانشآموزان را بهعنوان فرمانده تعیین کردیم شور و نشاط بیشتری در دانشآموزان مشاهده شد و هم اکنون با انتصاب دانشآموزان، معتقد هستیم که خون جدیدی در رگهای بسیج دانشآموزی جاری شده است و به این شکل با سایر دانشآموزان راحتتر ارتباط برقرار میکنند.
وی تأکیدکرد: تعداد قریب به 13 میلیون و 200 هزار دانشآموز در کشور وجود دارد که از کلاس چهارم ابتدایی تا کلاس دوازدهم عضوگیری اعضای بسیج دانشآموزی انجام میشود که حدود 10 میلیون در این گروه سنی قرار دارند و از این جمعیت حدود 5 میلیون نفر عضو عادی ما هستند؛ اما درصدی از آنان با توجه به مسئولیتی که دارند عضو فعال میشوند.
حبیبزاده دربارۀ اقدامات انجام شده در مدارس کشور عنوان کرد: به شکل مشخص ما مأموریت کلی مقابله با جنگ نرم را در مدارس بهعهده داریم. در این باره، اولین مسئله مسئولیتپذیری دانشآموز است؛ نمیتوان دانشآموز را از فعالیت در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تحریم کرد؛ اما میتوان آسیبها را به وی گوشزد کرد.
وی در ادامه افزود: 105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که ما میتوانیم با دانشآموزان ارتباط بگیریم، به آنان آموزش دهیم و در شبکههای مجازی عضو کنیم تا از ما خوراک بگیرند که در این زمینه موفق عمل کردهایم. اردوی راهیان نور بزرگترین مانور فرهنگی است.
سخنگوی سازمان بسیج دانشآموزی با بیان اینکه «حلقههای صالحین» یکی از اقدامات مؤثر بسیج دانشآموزی است، تصریح کرد: سال گذشته 650 هزار دانشآموز را به اردوی راهیان نور بردیم که در این باره، هدفگذاری امسال یک میلیون و 25 هزار نفر است؛ در واقع جمعیتی معادل کشوری مانند قطر یا بحرین در این اردو شرکت کردهاند؛ پس بزرگترین مانور فرهنگی که تاریخ یک کشور به خود دیده راهیان نور است.
وی دربارۀ برگزاری تجمع 13 آبان در مقابل سفارت آمریکا بهوسیله دانشآموزان گفت: یکی از اقدامات در بسیج دانشآموزی آگاهیبخشی است به این شکل که با تولید کتاب اطلاعات مناسبی به دانشآموز داده میشود؛ چراکه ما به شدت از انجام کارهای صِرف احساسی پرهیز داریم و معتقد هستیم که کار احساسی اثر پایدار ندارد؛ بنابراین تمامی تلاش ما این است که اگر تجمعی انجام میشود با آگاهی لازم باشد که در ادامه نیز برگزاری جلسات «حلقۀ صالحین» با موضوع استکبارستیزی و دشمنشناسی همراه بوده است.
حبیب زاده اظهارکرد: تهیۀ پوستر، نمایشگاه و عکس روز 13 آبان در همین راستا است که سیر جنایات آمریکا را با سند به شکل متن و تصویر به دانشآموزان ارائه میدهیم. همچنین در ادامه، مسابقۀ «گرگ پیر» نیز طراحی شده که هدف آن شناساندن آمریکا به دانشآموزان است.