
مقالات
تربیت سیاسی، جدا از تربیت دینی نیست
معصومه آبابایی، مدیر مجتمع آموزشی ریحانه النبی(س) قزوین
خلاصه :
هنر مدیریت مدرسه اعتمادسازی است، وقتی این مهم انجام گرفت آنها مدرسه را خانه واقعی خود و فرزندانشان میدانند و مدرسه و مسؤولین آن را از خود جدا نمیدانند.برای اجرایی شدن هرچه بهتر فعالیتهای تربیتی و اسلامی چه اقداماتی را انجام میدهید؟
مهمترین عاملی که برای اجرایی شدن فعالیتها با توکل به خدای متعال باید مد نظر قرار بگیرد شناسایی و تربیت نیروهای معتقد، کارآمد، دلسوز و متعهد است که دارای تحصیلات در رشته مورد نظر باشند. لذا سعی نمودهایم با دعوت از این نیروها و برگزاری دورههای خاص حرکت را به سمت اهداف تسهیل کنیم.
- به کارگیری تواناییها و تخصصهای اولیای دانشآموزان
- استفاده از فناوریهای نوین
- مشارکت دانشآموزان در برنامههای مختلف مدرسه
- بازدیدهای علمی، تفریحی
برای تربیت سیاسی دانشآموزان تاکنون چه اقداماتی را انجام دادهاید و برای هرچه بهتر اجرای این طرح چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟
تربیت سیاسی جدا از تربیت دینی نیست، لذا سعی میکنیم مناسبتهای دینی، ملی و مذهبی و انقلابی را جذاب، پر محتوا و غنی برگزار نماییم. در ایام آن مناسبت فضاسازی، نشستهای صمیمی، اختصاص ساعت انشاء، مسابقات کتابخوانی و دعوت از صاحبنظران صورت میگیرد. در ضمن در تربیت سیاسی دشمن شناسی با همهی راهبردهایش، شیوههای فرهنگی دشمن که در واقع ضد فرهنگیست، دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش بیبدیل رهبری تبیین میگردد.
- فعال کردن بسیج دانشآموزی و حضور فعال دانشآموزان در برنامههای بسیج
- اهمیت دادن به نقش شوراهای دانشآموزی
برای مشارکت اولیاء در اجرای برنامههای مدرسه چه برنامههایی را اجراء میکنید؟ چه راهکارهایی را برای هر چه بهتر شدن این طرح پیشنهاد میکنید؟
معتقدم هنر مدیریت مدرسه اعتمادسازی است، وقتی این مهم انجام گرفت آنها مدرسه را خانه واقعی خود و فرزندانشان میدانند و مدرسه و مسؤولین آن را از خود جدا نمیدانند. به حول و قوه الهی ما این سیاست را پایهریزی کردهایم و نه تنها انجمن بلکه همه خود را سهیم میدانند و در جلسات کلاسی با حضور اولیا تأکید داریم؛ سفر دانایی ما در طول سال با همدلی، تعامل و یکدلی باید باشد. در هنگام ثبتنام تواناییها و تخصصها شناسایی و در ضرورتها استفاده میگردد. اولیای مدرسه در حسن اجرای برنامههای مذهبی، ملی، سرویسدهی، اردوها مشارکت فعال دارند.
آیا تاکنون از دانشآموزان و یا مدارس مناطق محروم کشور حمایت داشتهاید؟ چه برنامههایی را به اجراء گذاشتهاید؟
کمکهای دانشآموزان در جشن عاطفهها و هفته نیکوکاری بسیار چشمگیر بوده است که این کمکها به نفع دانشآموزان محروم اختصاص داده شده است.
به نظر شما تعامل مدارس دولتی و غیردولتی به چه میزان ضروری است؟ لطفاً تجربیات خود را در این خصوص بیان بفرمایید؟
مدارس غیردولتی به جهت توانایی مالی بیشتر دارای قدرت و حیطه کاری گستردهتری هستند و مدیر با فراغ بال بیشتری پیرامون برنامه و طرح و روشها گام برمیدارد، لذا میتواند سهمی از این دستاوردها را در اختیار مدارس دولتی همجوار قرار دهد. به عنوان مثال ما در مراسم جشن عبادت دختران سوم برنامههای جذاب و پرمحتوا داریم. همیشه سعی کردیم این امکانات را در اختیار مدارسی که مایلند قرار دهیم که منجر به صمیمیت و ارتباط بیشتر گردیده و نهایتاً اندیشهها نیز به آن سمت روان میگردد. مدارس دولتی نیز میتوانند با معرفی طرح و برنامه و فعالیتهای مدارس غیردولتی اولیای علاقهمند را جهت ثبتنام فرزندانشان هدایت نمایند.
برای آموزش معلمان و مربیان چه دورههایی برگزار کردهاید؟
برای آموزش همکاران با مدرسه علوی تهران هماهنگی داشتیم و دورههای علمی خوبی گذراندیم. کتابخانه همکاران با کتابهای خوب و به روز و سایت مدرسه جهت تحقیق و مطالعه همکاران در دسترس میباشد و در سطح استان و ناحیه در صورت برگزاری دورهی ضمن خدمت با اختصاص هزینه همکاران شرکت مینمایند. تمامی همکاران جهت دریافت مجلات رشد معلم و تکنولوژی آموزشی آبونه هستند. دورههای آموزش هوشمند نیز برگزار گردیده و همکاران دارای توانایی لازم در این زمینه هستند.
اینها در بعد علمی است اما در بعد اخلاقی هر روز صبح همکاران زودتر به مدرسه میآیند و به مدت یک و نیم ساعت قرآن تلاوت و اشاره اجمالی به تفسیر میگردد و کتاب چهار حدیث نیز خوانده میشود تا هر روز با روحیهای معنوی وارد کلاس شویم.
ضمن بیان ضرورت موضوع، بفرمایید برای آموزش اولیاء چه دورههایی را برگزار نمودهاید؟
اولیا یکی از بازوهای مهم مدرسه و در ضمن از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رشد و شخصیت دانشآموزان هستند و اگر سیاستهای تربیتی و آموزشی همسو نباشد ما را به اهداف نمیرساند، لذا میبینیم دشمن با تهاجم رسانهای در قالب فیلم و سریال، خانواده را هدف گرفته است پس باید به سراغ خانواده رفت و با بصیرتافزایی آنها را به سمت خانواده مطهر هدایت کرد. سعی کردهایم با استفاده از کارشناسان زبده و مورد علاقه اولیا دورههای خوبی برگزار نماییم. امسال با توجه به سبک زندگی دینی کلاسهای رنگ خدا با همت حجت الاسلام محمد حسینی که از اولیا مدرسه هم هستند، برگزار گردید و تأثیرات خوبی هم بر جا گذاشت و در ضمن در مناسبتهای خاص مثل عید سعید غدیر و دهه مبارک فجر، مسابقات کتابخوانی برای اولیا برگزار میگردد.
از چه شیوههایی برای جذب هر چه بهتر دانشآموزان استفاده میکنید؟
بنیاد دارای مدرسه پسرانه نیز هست این مدارس با محوریت آموزش و انس با قرآن تشکیل گردیده است، لذا خود عامل مهم و ارزشمندی است که خانوادههای شیفته فرهنگ دینی و قرآنی که نگران تربیت فرزندانشان هستند به سراغ ما بیایند. تلاش کردهایم اساتید جوان و خوش ذوق و متخصص را جهت آموزش دعوت نماییم. در کنار این موارد توجه به جایگاه علمی مدرسه نیز مورد توجه خاص میباشد توجه به تجهیز کتابخانه، توانمندسازی همکاران، تجهیز آزمایشگاه و سایت مدرسه، بازدیدهای علمی، اجرای برنامههای فرهنگی و تربیتی جذاب، کسب رتبههای مختلف از عوامل تأثیرگذار در جذب دانشآموزان بوده است.
ضرورت تعامل مدارس اسلامی را با یکدیگر به چه میزان میدانید؟ آیا تاکنون اقدامی در این خصوص انجام دادهاید؟
ضرورت این مسئله بالاست امروز شاهدیم دشمن با تمام قوا به میدان جنگ نرم آمده بر ماست که دلسوزانه، تجربیات خود را به دوستان تقدیم کنیم و برای این امانتهای الهی گامهای بلندی برداریم این فرصتها همیشگی نیست و رسالت ما استمرار حرکت انبیاء و اولیاست. به فرموده مقام معظم رهبری "جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است"، لذا تعامل این مدارس امروز نیاز مبرم ماست تجربیات موفق این مدارس میتواند رونق بخش کار باشد.
از مشارکت دانشآموزان برای اجرای برنامههای آموزشی و تربیتی مدرسه چگونه استفاده میکنید؟
یکی از اهداف ما تربیت مدیران آینده است. انسانهای با اعتماد به نفس که به باور منطقی رسیده باشند، لذا سعی میکنیم در واگذاری امور در حد توانایی دانشآموزان گام برداریم. با انتخابات شورای دانشآموزی این حرکت شوق بهتری پیدا میکند و کمیتههای مختلف تشکیل و زیر نظر معاون پرورشی فعالیت میکنند.
چه محورهایی را به عنوان پایه فعالیتهای تربیتی و اسلامی مدرسه قرار دادهاید؟
- توجه به حفظ و مفاهیم قرآنی
- برگزاری کلاسهای احکام و اخلاق در ساعت فوق برنامه با شیوهای جذاب و مورد پسند کودک و نوجوان
- برگزاری مسابقات کتابخوانی
- توجه به رفتار و شخصیت اجتماعی، اخلاقی و علمی همکاران
- فضاسازی مناسبت مدرسه جهت ایجاد رغبت و نشاط
- برگزاری منظم نماز جماعت و اختصاص سه فضا به نمازخانه
- نصب احادیث و نصایح اخلاقی در کلاسها
برای تقویت فعالیتهای پژوهشی دانشآموزان چه برنامههایی را تاکنون به اجراء گذاشتهاید؟
برنامههای پژوهشی مدرسه در قالب بازدید و تحقیقات کتابخانهای میباشد – در شهریور ماه همکاران مکانهای مورد بازدید را اعلام و هماهنگی صورت میگیرد تا در کنار مشاهده و بازدید، دانشآموز در کتابخانه نیز کار پژوهشی انجام دهد. در هر نوبت سال کارهای تحقیقاتی برجسته انتخاب و با حضور اولیا ارایه میگردد و تقدیر میشود.
برای جلوگیری از آسیبهای تربیتی دانشآموزان چه برنامههایی را تاکنون به اجراء گذاشتهاید؟ چه راهکارهایی را در این خصوص پیشنهاد میکنید؟
- از برادران پلیس فتا برای سخنرانی و نمایش فیلمهای هشداردهنده دعوت مینماییم، که با نمایش فیلم مستند بسیار تأثیرگذار بوده است.
- یکی دیگر از برنامههای ما مقابله با ابزار و وسایل فرهنگی "باربی" میباشد، که با شناساندن این نماد منحط فرهنگ غربی و ارایه لوازم التحریر داخلی با تصاویر حجاب، دانشمندان هستهای و چهرههای مثبت فرهنگی تا حد زیادی جایگزین شده است، این ابزار در مدرسه خریداری و آماده شد سپس اولیا مراجعه و خریداری میکنند.
- نقش و تأثیر ماهواره با شعار "ماهواره خانواده را نابود میکند" محور کار در آموزش خانواده بود.
- یکی دیگر از برنامههای دراز مدت ما جذب دختران پس از فارغالتحصیلی در پایه ششم و قبلاً در اول راهنمایی بود که در جلسات هفتگی شرکت مینمایند و با حضور برادر بزرگوار کارشناس دینی آقای خدایاوران به آموزش با موضوعات خداشناسی، امامشناسی، معادشناسی، جایگاه زن در اسلام، بلوغ در حیطههای مختلف و مسایل سیاسی روز میپردازند و در مناسبتهایی مثل نیمه شعبان از خانوادههای آنان دعوت میگردد که شاهد اجرای برنامه توسط فرزندانشان باشند، این جلسات با استقبال خانوادهها مواجه شده است.