مقالات

دخالت آموزش و پرورش، عمده‌ی مشکل مدارس غیردولتی

خسرو داودی، مدیریت محترم دبیرستان و پیش دانشگاهی صلحا


خلاصه :

عمده‌ی مشکل مدارس غیردولتی دخالت آموزش و پرورش در امور جاری به جای نظارت بر آنها است.

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید و در صورت صلاحدید سوابق فعالیت های آموزشی و تربیتی خود را بیان نمایید.
خسرو داودی، دیپلم ریاضی دبیرستان علوی، مهندسی عمران دانشگاه تهران، کارشناسی‌ ارشد و دکتری دانشگاه لندن. از سال 1367 تاکنون در مدارس مختلف تدریس ریاضی و مدیریت آموزشی داشته‌ام. همچنین مولف کتاب‌های درسی ریاضی و چندین کتاب کمک درسی می‌باشم.  


مسؤولین مدارس برای اجرای هر چه بهتر فعالیت های تربیتی و اسلامی به چه نکاتی می بایست توجه و اهتمام داشته باشند؟
این سوال بسیار کلی و پاسخ دادن به آن دشوار است. تنها می‌توان به این نکته‌ی کلی اشاره کرد که شرط موفقیت برنامه‌های تربیتی و آموزش‌های دینی عامل بودن گوینده، مجریان و مسئولین مدارس است.  


برای گرامیداشت هر چه بهتر ایام ا... و مناسبت های سال تحصیلی چه برنامه هایی را بیشتر مورد توجه و اجرا قرار می دهید؟ چه پیشنهاداتی در این خصوص دارید؟
در تقویم اجرایی مدرسه مناسبت‌های مختلف به سه سطح تقسیم شده‌اند. با حفظ اصول از جمله کیفیت بالا، اجرای دقیق، مفید بودن، جذابیت و رعایت ساعات آموزشی سالانه در سطح یک، برنامه‌های متنوعی برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود. برنامه‌های سطوح دو و سه خارج از ساعات آموزشی و از طرق مختلف دیداری و مکاتبه‌ای برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین اصول اجرای این برنامه‌ها جلب مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی و اجرا می‌باشد.


از مشارکت معلمان و مربیان برای اجرای برنامه های تربیتی و اسلامی مدرسه چگونه بهره می گیرید؟ لطفاً در این خصوص توضیح بفرمایید.
در برنامه‌های سطح یک حضور معلمان در برنامه‌ریزی و ایجاد فضای مرتبط با مناسبت در کلاس‌های درس می‌تواند انگیزه‌ی دانش‌آموزان را بیشتر کرده و به ارتقا محتوای برنامه‌ها کمک زیادی کند. حضور معلمان در هنگام اجرای برنامه‌ها اهمیت مناسبت ذیربط را در ذهن دانش‌آموزان پر رنگ‌تر می‌کند.


از مشارکت دانش آموزان چگونه برای برنامه های آموزشی و تربیتی استفاده می¬کنید؟
برنامه‌های سطح یک در تقویم اجرایی بین پایه‌های مختلف تحصیلی توزیع می‌شود. بدین ترتیب هر پایه مسئول اجرای مناسبت مربوطه خواهد بود. دانش‌آموزان می‌توانند با مشورت معلم راهنمای پایه و مسئولین پرورشی و فوق برنامه‌ی مدرسه نسبت به برنامه‌ریزی، فضاسازی فیزیکی، اجرای برنامه، تهیه‌ی ملزومات و جلب مشارکت سایر دانش‌آموزان اقدام کنند. حس رقابت بین پایه‌های مختلف در اجرای هر چه بهتر مراسم باعث ارتقا کیفی برنامه‌ها می‌شود.


در خصوص برگزاری جلسات انجمن اولیاء و مربیان تاکنون چه برنامه های برجسته ای را به اجرا گذاشته اید و چه پیشنهاداتی در این خصوص دارید؟
پس از تدوین بودجه‌ی سالانه‌ی مدرسه برنامه‌های مورد نظر جهت ارتقا کیفی فعالیت‌های جاری مدرسه که در بودجه‌ی سالانه منظور نمی‌گردد در جلسات انجمن مطرح می‌شود. با توضیح ضرورت اجرای این برنامه‌ها و تبیین فوائد آنها برای دانش‌آموزان مشارکت و همکاری اولیا جلب و نسبت به برنامه‌ریزی جهت تامین بودجه و یا سایر کمک‌های غیرنقدی اعضا انجمن و سایر اولیا دانش‌آموزان اقدام می‌شود. به این ترتیب در هر سال علاوه بر برنامه‌های مصوب در بودجه‌ی سالانه‌ی مدرسه تعدادی فعالیت به طور خاص و با مشارکت اعضا انجمن تعریف و اجرا می‌شود.


برای تقویت فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه در ارتباط با مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی چه پیشنهاداتی دارید؟ لطفاً نمونه ای از اقدامات برجسته ای که تاکنون انجام داده اید را بیان نمایید.
به طور معمول دعوت از اساتید برای برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی با مخاطب معلمین و کادر مدرسه و همچنین اولیا انجام می‌شود. علاوه بر آن بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی در جهت آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل و رشته‌های مختلف تحصیلی می‌تواند مفید واقع شود.


لطفاً در خصوص اجرای برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی که تاکنون مسائل آموزشی و تربیتی مدرسه را تقویت نموده است، توضیح بفرمایید و چه پیشنهاداتی در این خصوص دارید؟
به نظر می‌رسد ایجاد اصل پژوهش محوری در نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های مدرسه می‌تواند به اظهارنظرهای شخصی و مبتنی بر تجربه پایان داده، بدین ترتیب داوری‌ها و قضاوت‌ها را عالمانه و مبتنی بر پژوهش‌ها ارائه کرد. برای مثال در بررسی توانایی دانش آموختگان دوره‌ی راهنمایی در روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم از گروهی متخصص دعوت به عمل آمد تا با طراحی یک پژوهش میدانی توانایی و مهارت‌های دانش‌آموزان ارزیابی و براساس آن نسبت به بازسازی برنامه‌های آموزش قرآن در این دوره‌ی تحصیلی اقدام مقتضی صورت پذیرد.


به نظر شما مشکلات مدارس غیردولتی چه مواردی می باشد و برای رفع آن چه پیشنهاداتی دارید؟
عمده‌ی مشکل مدارس غیردولتی دخالت آموزش و پرورش در امور جاری به جای نظارت بر آنها است. پیشنهاد می‌کنم نهادهایی مانند کانون مدارس اسلامی با برگزاری جلسات توجیهی با مسئولین وزارت آموزش و پرورش نسبت به رفع چنین مشکلاتی اقدام کنند.


همانگونه که مطلعید کانون مدارس اسلامی تلاش می¬کند زمینه¬های تبادل تجربیات مدارس اسلامی را با یکدیگر فراهم نماید. برای بهتر اجراشدن این برنامه چه پیشنهاداتی دارید؟
اجرای برنامه‌ی بازدیدهای هدفمند مسئولین مدارس از مدرسه‌ها و آموزشگاه‌های مرتبط با کانون جهت تبادل تجربیات و مشاهده نقاط قوت و کسب تجربه از یکدیگر.


در خصوص تجربه های موفق دوران مسئولیت خود مطالبی را بفرمایید که دست اندرکاران مدارس از آن بهره مند شوند.
برگزاری چهارده دوره نمایشگاه پروژه‌های دانش‌آموزی، هشت دوره سمینارهای علمی دانش‌آموزی و کلاس‌های فوق برنامه‌ی انتخابی با تنوع زیاد برای دانش‌آموزان.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.