مقالات

اهداف تربیتی هیچگاه تغییر نمی‌کند، اما شیوه‌ها و روش‌های آن در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند

دکتر محسن بیگی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش


خلاصه :

جایگاه مدرسه به عنوان محیطی انسان‌ساز بوده و نقش آن در تعلیم و تربیت بر هیچکس پوشیده نیست و مقوله تربیت با بسیاری از شیوه‌های انسانی متفاوت است.

دکترمحمد محسن‌‌بیگی در ششمین اجلاس دبیران کانون مدارس اسلامی و مدیران مدارس اسلامی کشور، اظهار داشت: جایگاه مدرسه به عنوان محیطی انسان‌ساز بوده و نقش آن در تعلیم و تربیت بر هیچکس پوشیده نیست و مقوله تربیت با بسیاری از شیوه‌های انسانی متفاوت است.

معلمی شغل انبیاء بوده و کسانی که در این حرفه خدمت می‌کنند ادامه دهنده راه انبیاء و اولیای الهی هستند و باید به‌درستی این راه را ادامه دهند؛ مقوله تربیت باید در بستر اختیار و انتخاب انجام شود و ما متولیان مدرسه و مسئولان سیاست‌گذاری در حوزه تعلیم و تربیت در گام نخست باید این تاثیرات را در خودمان داشته باشیم تا در دانش‌آموزان هم تاثیرپذیر باشد.

معلمی زمانی در کارش موفق است که با رفتار درستش اثرپذیری‌اش را در دانش‌آموزش داشته باشد و اگر گفتار و کردار معلم یکی نباشد نمی‌توانیم از دانش‌آموزان انتظار یادگیری داشته باشیم، زیرا حرفمان با معلمان یکی نبوده است.

اهداف تربیتی هیچگاه تغییر نمی‌کند، اما شیوه‌ها و روش‌های آن در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند و نکته مهم این است که تربیت اسلامی خارج از چهارچوب‌های دینی و اسلامی نبوده و نیست و در این مبحث نقش مدارس اسلامی باید به‌اندازه‌ای در این امر موثر باشد که در نسل‌های مختلف اثرگذار باشد و اثرپذیری آن کاملاً در جامعه مشهود و ملموس باشد.

امروزه بیش از ۱۵ هزار مدرسه کشور غیردولتی بوده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند و گاهاً عنوان می‌شود در این مدارس مشکلات تربیتی وجود دارد، اما نتایج حاصله از تحقیقات صورت‌گرفته نشان داده که بهترین تربیت‌شدگان کشور در همین مدارس تحصیل کرده‌اند و شاهد آن هستیم که خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی به‌خصوص مدارس اسلامی صف کشیده‌اند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امیدواریم که همه متولیان امر تعلیم و تربیت بتوانند بازویی موفق در بدنه‌های تربیتی و انسان‌سازی جامعه باشند و ما نیز در وزارت آموزش و پرورش حمایت لازم را از مدارس غیردولتی و اسلامی خواهیم داشت.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.