مقالات
لازمه توجه به طرح تحول نظام آموزشوپرورش
علی حسینی توسل، دبیر کانون مدارس اسلامی شهر تهران (واحد شمال)
خلاصه :
مدارس اسلامی میتوانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ اسلامی و آینده درخشان کشور ایفا نمایندلطفاً ضمن معرفی، کمی از سوابق علمی و اجرایی خود را برای دوستداران تعلیموتربیت اسلامی بیان نمایید؟
با عرض سلام و ادب محضر دوستداران تعلیموتربیت و معلمان و مربیان محترم مدارس. اینجانب علی حسینی توسل دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی معماری و شهرسازی هستم که از سال 1367 همزمان با دوران تحصیل در سال چهارم متوسطه در همان دبیرستان محل تحصیل خود، حسب علاقه و انجام وظیفه به کار معلمی مشغول شدم. همزمان با آغاز دوران دانشجویی نیز مرحله دوم و جدیتر کار معلمی را آغاز نمودم. تاکنون نیز این افتخار نصیبم شده است که در جمع فرهنگیان و معلمان گرامی تلمّذ نمایم.
از سال 1381 با تأسیس مجتمع آموزشی سبحان در منطقه 3 شهر تهران در این مجموعه مشغول به خدمت و انجام وظیفه هستم. همچنین در دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی نیز به تدریس دروس حوزه مهندسی معماری اشتغال دارم و از این رهگذر با دانشجویان عزیز مرتبط هستم.
لطفاً بفرمایید کانون مدارس اسلامی واحد شمال تهران از چه سالی و با چه رویکردی راهاندازی و فعال شده است؟
کانون مدارس اسلامی واحد شمال تهران، از بهمن ماه سال 1392 فعالیت خود را آغاز نمود. پس از حدود 7 ماه فکر و تبادلنظر و برنامهریزی به منظور شکلگیری بهینه این نهاد در ناحیه شمال تهران و همچنین تعیین رویکردهای آن، سلسله جلسات این واحد از مهر ماه سال 1393 آغاز گردید. رویکرد اصلی کانون مدارس اسلامی واحد شمال تهران، عمدتاً ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر و عمیقتر بین مدارس و مدیران و معلمان گرامی و همچنین آشنایی با قابلیتها و تجارب ارزشمند مدارس شمال تهران است.
چه برنامهها و سیاستهایی در دستور کار کانون مدارس اسلامی واحد شمال تهران وجود دارد؟
طی دو سال گذشته یک دوره برنامه بازدید آموزشی از مدارس عضو کانون و همچنین حضور در برنامههای کانون مرکز داشتهایم که الحمدا... توفیقاتی در این خصوص حاصل شده است.
در فاز اول فعالسازی کانون، چه برنامههایی در دست اقدام و یا به اجراء گذاشتهاید؟
برگزاری جلسات منظم طی دو سال گذشته و بازدید از مدارس اسلامی عضو کانون، برگزاری مسابقات ورزشی به طور جداگانه بین مدارس دخترانه و پسرانه، ایجاد هماهنگی و انسجام برای حضور معلمان گرامی در همایش سراسری گرامیداشت مقام معلم، دعوت از مسئولان آموزشوپرورش جهت حضور در جمع مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی و استماع نظرات مدیران و مؤسسان ازجمله برنامههای کانون مدارس اسلامی واحد شمال بوده است.
همانگونه که مستحضرید شهیدان بزرگوار رجائی، باهنر و بهشتی برای پیشبرد اهداف انقلاب و اسلام قبل از انقلاب، مدارس اسلامی را تأسیس کردند و بعد از انقلاب هم شخصیتهایی با الهام از این الگو برای تربیت سربازان انقلاب و اسلام چنین اقدامی را انجام دادهاند. به نظر شما توسعه مدارس اسلامی به چه میزان ضرورت جامعه ما است؟
به نظر من در شرایط کنونی مهمترین و ارزشمندترین اقدام فرهنگی تأسیس و توسعه مدارس اسلامی بر اساس الگوهای موفق گذشته است.
این مدارس به عنوان کانون فکر و تربیت نیرو برای نظام مقدس جمهوری اسلامی میتوانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ اسلامی و آینده درخشان کشور عزیزمان ایران ایفا نمایند. غفلت از این مسئله میتواند عواقب جبرانناپذیری برای نظام اسلامی پدید آورد.
برای تعالی و توسعه مدارس اسلامی چه پیشنهادی دارید؟
پیشنهاد اینجانب برای تعالی مدارس اسلامی، توجه به طرح تحول نظام آموزشوپرورش و همچنین تأمین و تعلیم معلم و مربی مطلوب، برای مدارس اسلامی و همچنین توجه جدی به موضوع آموزش وکیفیتبخشی به آن و استفاده از روشها و رویکردهای نوین آن است.
همانگونه که مستحضرید اکثر مدارس اسلامی به صورت غیردولتی تأسیس شدهاند. به نظرجنابعالی چه چالشهایی فراروی مدارس غیردولتی وجود دارد؟
اصلیترین مشکل مدارس اسلامی تأمین نیروی انسانی متناسب با اهداف بلندی است که این مدارس دنبال میکنند. مشکل دیگر نیز تغییر ذائقه برخی از خانوادها است که متأسفانه بر اثر غفلت و کمتوجهی مسئولان در حال شکلگیری است. انتظارات برخی از اولیا نسبت به مدرسه و جایگاه آن تغییر محسوسی کرده است. این امر میتواند حرکت هدفدار مدارس اسلامی را با مشکلاتی مواجه سازد.
مطلعید موضوع جنگ نرم و سیاست نفوذ دشمن امروز یکی از مسائل مهم و قابل تأمل است که میبایست از سوی برنامهریزان و مجریان جبهه فرهنگی و تربیتی مورد اهتمام قرار گیرد. لطفاً در خصوص مصادیق جنگ نرم دشمن در مدارس صحبت بفرمایید و برای مقابله با آن چه پیشنهاداتی دارید؟
مسئلۀ تهاجم فرهنگی دشمن موضوع جدیدی نیست و تجارب خوبی از مواجهه با این مسئله طی سالیان گذشته به دست آمده و مستندسازی شده است. در مواجهه با جبهۀ جنگ نرم دشمن، پرداختن به چند حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار است. ابتدا بایستی شناخت دشمن و حیلههای آن مورد توجه قرار گیرد و سپس برای ایجاد بینش و بصیرت در دانشآموزان برنامهریزی صورت پذیرد. دوم با الهام از روش استاد شهید مطهری در مواجهه با هجمههای فکری و اعتقادی، ضمن تبیین مبانی آنها، دیدگاهها و روشهای متین و معقول شریعت مقدس اسلام و مکتب تشیّع قابل طرح و پرداخت است. ازجمله مصادیق جنگ نرم دشمن میتوان به رسانهها، فضای مجازی، بازیهای رایانهای، حضور در عرصه سینما و هنر، توسعه فساد و فحشا و همچنین شبهافکنی و ایجاد مکاتب تقلبی به نام دین و اسلام اشاره نمود.
ضرورت دارد نهادهای فرهنگی ازجمله دانشگاهها و حوزههای علمیه با لحاظ کردن محوریت مدارس در این عرصه نیز مشارکت فعال داشته باشند.
در پایان اگر توصیه و مطلبی برای خوانندگان و مخاطبان دارید بفرمایید؟
عرض دیگری ندارم و در پایان از مسئولان محترم کانون مدارس اسلامی جهت زحماتی که برای اعتلای نام مدارس اسلامی متقبل میشوند، صمیمانه سپاسگزاری مینمایم و توفیقات بیشتری برای مدارس اسلامی در سراسر کشور آرزو مینمایم.