
مقالات
مجموعههای غیردولتی میبایست از حمایت جدیتر آموزش و پرورش برخوردار باشند
مصاحبه باتقیزاده، دبیر کانون مدارس جنوب تهران و مدیر مجتمع آموزشی حکمت
خلاصه :
برای بالا بردن سطح مدارس دولتی نیاز به الگوهای کوچک داریم تا با تسری این الگوهای کوچک بتوانیم در یک فرآیند چند ساله، سطح فرهنگی و آموزشی کل کشور را بالا ببریمبرای اجرایی شدن هرچه بهتر فعالیتهای تربیتی و اسلامی چه اقداماتی را انجام میدهید؟
در مجتمع حکمت چهار هدف؛ تربیت دانشآموز متعادل، مسؤولیتپذیر، جامعهپذیر، دینباور که در خدمت نظام و جمهوری اسلامی باشد و همچنین شناسایی استعدادهای دانشآموزان، تلاش در جهت الگوسازی مدارس اسلامی برای دیگر مراکز و راهیابی دانشآموزان به دانشگاههای برتر کشور به عنوان اهداف غایی در نظر گرفته شده است. در این راستا 80 هدف تربیتی از پیشدبستان تا پیشدانشگاهی طراحی گردیده که در بلند مدت در محورهای قرآن، امامشناسی، معاد، پیامبران الوالعزم، اعتقادات، احکام و پاسخگویی به شبهات با استفاده از بستر صبحگاه، نماز جماعت، زنگهای تفریح، مراسمها، مناسبتها، مسابقات، اردوها، اختصاص زنگهای خاص در طول هفته و آموزش مسؤولین مربوطه در این زمینه مانند معلمین دروس دین و زندگی و هدیههای آسمانی تلاش میگردد تا بتوان به تربیت اسلامی دانشآموزان دست یافت. البته باید توجه داشت چهار عامل خانواده، مدرسه، جامعه و رسانه، تأثیرات عمیقی را بر تربیت دانشآموزان دارد که میبایست در هر قسمت تدابیر خاصی اندیشید .
برای تربیت سیاسی دانشآموزان تاکنون چه اقداماتی را انجام دادهاید و برای هرچه بهتر اجرای شدن این طرح چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟
در دروسی مانند مطالعات اجتماعی دبیرستان یک فصل اختصاص به حکومت اسلامی دارد و معلمین مربوطه با توجه به اختصاص این موضوع به سنین بالای 15 سال، جهت آشنایی دانشآموزان با ارکان حکومت اسلامی از منظر اسلام، موضوع بسیار مهم ولایت فقیه، امام زمان(عج) و مهدویت و ارتباط حکومت اسلامی با ولیفقیه و امام زمان(عج)، آموزشهای تئوری در این کلاسها انجام میگردد. به شکل عملی نیز با شرکت در مراسمهای مختلف مانند شرکت در نماز مقام معظم رهبری، دیدار با مراجع، میثاق با حضرت امام خمینی(ره)، راهپیمایی 22 بهمن و همچنین با استفاده از جلسات آسیبشناسی ادیان و فِرق و سیدیهای آموزشی موجود در این زمینه، اقدام میگردد .
برای مشارکت اولیاء در اجرای برنامههای مدرسه چه برنامههایی را اجراء میکنید؟ چه راهکارهایی را برای هر چه بهتر شدن این طرح پیشنهاد میکنید؟
برگزاری زیارت خانوادگی به شکل ماهانه در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، تهیهی نشریات آموزش خانواده در محورهای آموزشی، تربیتی و بهداشتی، فرهنگی، برگزاری اردوهای متنوع با حضور پدر و دانشآموز اعم از تفریحی و زیارتی، برگزاری مسابقات مشترک پدر و دانشآموز و تشکیل نشستهای سالیانه با استفاده از بستر انجمن اولیاء و مربیان و توانمندی اولیای خاص و آشنایی بیشتر اولیاء با اهداف و برنامههای مکمل مدرسه در جلسات متنوع هماهنگی و آموزش خانواده تلاش میگردد تا مشارکت اولیاء در برنامههای مدرسه فراهم شود.
آیا تاکنون از دانشآموزان و یا مدارس مناطق محروم کشور حمایت داشتهاید؟ چه برنامههایی را به اجراء گذاشتهاید؟
مجتمع آموزشی فرهنگی حضرت عبدالعظیم علیه السلام (مدارس حکمت) در محرومترین نقطه حاشیه شهر ری در فضایی بیش از 20 هزار متر از زمینهای موقوفی آستان مقدس با هدف خدمترسانی به دانشآموزان باهوش و خوش استعداد حاشیه جنوبی شهر تهران با همین هدف ایجاد شده است و سالانه بیش از 1500 دانشآموز برجسته علمی و فرهنگی از امکانات و فضای بینظیر این مجموعه برخوردار میگردند، حتی حمایتهای مالی از دانشآموزان خاص انجام میشود. با توجه به اهمیت تهران که ام القری جهان اسلام میباشد محرومیتهای حاشیهی جنوبی تهران از اهمیت خاصی برخوردار است که بحمدا... این مجموعه در این راستا حرکت مینماید. البته جا دارد که دیگر خیرین و بزرگان تعلیم و تربیت در فکر فقرزدایی آموزشی و فرهنگی جنوب تهران نیز باشند .
به نظر شما تعامل مدارس دولتی و غیردولتی را به چه میزان ضروری میدانید؟ لطفاً تجربیات خود را در این خصوص بیان بفرمایید؟
از نگاه مجتمع حکمت، برای بالا بردن سطح مدارس دولتی نیاز به الگوهای کوچک داریم تا با تسری این الگوهای کوچک بتوانیم در یک فرآیند چند ساله، سطح فرهنگی و آموزشی کل کشور را بالا ببریم .یکی از اهداف مجتمع حکمت همین الگوسازی برای دیگر مدارس بوده است و این ایجاد نمیگردد مگر با جلسات هماندیشی، بازدیدهای مستمر، برگزاری نمایشگاه، آشنایی با ویژگیهای مدارس که بحمدا... این مجموعه با حدود پانصد نفر بازدید کننده سالانه از مسؤولین کشوری، آموزش و پرورش، مؤسسین از شهرهای مختلف، بازدید رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس تلاش مینماید تا تعامل سازندهای را بین مدارس مختلف ایجاد نماید .
شما برای تنبیه و تشویق از چه روشهایی استفاده میکنید؟
در خصوص تشویق و تنبیه آنچه که اهمیت دارد این است که به عنوان وسیله مدنظر باشند و نه هدف. بر
این اساس بهرهگیری از آموزههای دینی و اعتقادی، تحقیقات علمی و روانشناختی و ابتکارات و خلاقیتهای
کارکنان مدرسه در طرح تشویق و تنبیه مداری در دستور کار قرار دارد. البته لازم است علاوه بر موارد فوق، شادابسازی فضا و بهرهگیری از اصول و روشهای متون تدریس و ارتقای سطح اخلاقی و اجتماعی کارکنان مدرسه با استفاده از متخصصین مربوطه در این زمینه مدنظر قرار گیرد .
برای آموزش معلمان و مربیان چه دورههایی برگزار کردهاید؟
در مرحلهی اول با نیازسنجی و نظرسنجی برنامهی جامع کوتاه مدت به شکل فصلی و ماهانه مشخص میگردد و در دراز مدت به شکل سالانه و پنج ساله طراحی میگردد که میتوان موارد ذیل را به عنوان نمونه نام برد که با نام دانشافزایی میباشد، مانند برگزاری آموزشهای مختلف رایانه با توجه به استفاده از تختههای هوشمند در کلاسها و نحوهی استفاده از برد هوشمند، برگزاری کارگاههای کتابهای جدید التألیف، برگزاری کلاسهای شیوهی درمان مشکلات یادگیری، پرورش خلاقیت، شیوههای پیگیری عملکرد دانشآموز و ارتباط با والدین، شیوههای آموزش نوآموزان پیشدبستان، برگزاری کلاسهای برطرف کردن مشکلات رفتاری دانشآموزان و ارجاع جهت درمان، کلاسهای خوشنویسی، استفاده از روش سیر مطالعاتی برای همکاران مشغول به فعالیت در موضوعات احکام و فرایض دینی، کتاب اصول اعتقادات حجت الاسلام قرائتی، موضوعات اخلاقی، کتاب معادشناسی شهید دستغیب، گناهشناسی حجت الاسلام قرائتی، کتاب کنترل قرائض آیتا... مظاهری و آموزش پوششهای ظاهری با استفاده از کتاب آموزش احکام دختران نوشتهی آقای محمد وحیدی و همچنین کتاب روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی نوشته آقای سید مسعود معصومی، استفاده از کتابهای سیر مطالعاتی شهید مطهری که در چهار سطح موجود میباشد و همچنین با برگزاری مسابقات و روشهای غیرحضوری تلاش میشود تا معلمین عزیز و مربیان دلسوز اطلاعات خود را به روز نگه دارند .
ضمن بیان ضرورت موضوع، بفرمایید برای آموزش اولیاء چه دورههایی را برگزار نمودهاید؟
هماهنگی بین خانه و مدرسه که به قول شهید رجایی دو بال یک پرنده جهت به پرواز درآمدن دانشآموز در امر تعلیم و تربیت میباشد کاملاً ضروری است و هرگاه بین خانه و مدرسه ناهماهنگی به وجود بیاید باعث عدم رشد دانشآموز میگردد مجتمع حکمت نیز با استفاده از روشهای؛ الف- نیازسنجی از اولیاء، ب- توجه به سن هر پایه، ج- استفاده از عناوین معرفی شده منطقه، د- بررسی آسیبهای روز اجتماعی، در مجموع یک برنامهی آموزش خانواده 13ساله تدوین کرده است که ولی دانشآموز یک مرتبه در هر ماه تا پایان سال تحصیلی در این جلسات شرکت مینماید. عناوین مربوطه برای یکدوره تحصیلی بین 30 تا 50 عنوان میباشد. از روشهای دیگر آموزش خانواده میتوان به اجرای نمایش، ارسال سی دی برای خانوادهها، آموزشهای گروه درمانی، معرفی به کلینیکهای مشاوره اشاره کرد .
از چه شیوههایی برای جذب هر چه بهتر دانشآموزان استفاده میکنید؟
در این مجموعه در هنگام ثبتنام اولیه در فرم مربوطه سوال میگردد که روش آشنایی شما با این مجموعه چگونه بوده است. معمولاً 85 درصد شیوه آشنایی از طریق دوستان و آشنایان و پرس و جوی محتوای فعالیتهای آموزشی و تربیتی میباشد و معمولاً تبلیغات محیطی حداکثر 15 درصد در جذب دانشآموز نقش دارد. لذا بالاترین توصیهی مجموعه حکمت بالا بردن کیفیت عملکرد دبیر، جذب دبیران نخبه، جذب دانشآموزان متعادل و خوشاستعداد، تنوع بخشی به فعالیتهای فرهنگی و کسب رتبههای آموزشی و فرهنگی مختلف در سطح منطقه و کشور میباشد که این بسته میتواند باعث بالارفتن آوازهی هر مدرسهای شده و باعث افزایش مراجعات آنان گردد .البته این مجموعه با حدود ده روش تبلیغاتی محیطی مانند استفاده از بروشور، بنر، تقویم، سی دی به معرفی مجموعه اقدام مینماید.
برای رفع مشکلات و موانع فعالیتهای مدرسه با آموزش و پرورش منطقه خود در تعامل هستید؟ تاکنون چه اقداماتی را انجام دادهاید که برای سایر مدیران قابل بهرهبرداری باشد؟چه پیشنهاداتی در این خصوص دارید؟
بیشترین تعامل هر مدرسه میبایست با آموزش و پرورش صورت گیرد. البته متأسفانه تغییرات زیاد در بدنهی اداری و کارشناسی آموزش و پرورش یکی از آسیبهای جدی این نهاد میباشد، در صورتی که مجموعههای غیردولتی میبایست از حمایت جدیتر آموزش و پرورش برخوردار باشند ولی اینگونه نیست با تمام این وجود مجتمع حکمت با ارتباط بسیار سازنده با مسؤولین منطقه، معاونین، دوایر و مسؤولین مقاطع و انجمن اولیاء تلاش مینماید تا با برگزاری کارگروههای درسی در مجتمع حکمت به آموزش و پرورش کمک جدی نماید. که معمولاً در سالهای گذشته با برگزاری جلسات مختلف مدیران، مؤسسین، جلسات هماندیشی گروههای آموزشی، نمایشگاههای دستاوردهای دانشآموزی، مسابقات علمی، هر چه بیشتر تعامل خود را با آموزش و پرورش به شکل منطقهای، استانی و کشوری و در بعضی مواقع خارج از کشور نیز ایجاد کرد .مانند گروه بازدیدی از کشور ژاپن.
ضرورت تعامل مدارس اسلامی را با یکدیگر به چه میزان میدانید؟ آیا تاکنون اقدامی در این خصوص انجام دادهاید؟
نیاز عمدهی امروز کشورهای اسلامی مخصوصاً شیعیان این تعامل سازنده میباشد. متأسفانه معمولاً مدارس رقابت غیرسازنده باهم دارند و میبایست با ایجاد رفاقت، تعامل مدارس اسلامی را تقویت کرد. مجتمع حکمت با ارتباط با 48 مدرسهی مناطق 16 تا 19 تهران و همچنین شهر ری و شهرستانهای جنوبی تهران به عنوان دبیر کانون مدارس جنوب تهران در یکسال گذشته تلاش نموده است تا با برگزاری جلسات انتقال تجارب موفق و الگوسازی در این خصوص اقدام نماید.
برای ارتقاء علمی دانشآموزان چه برنامههایی را تاکنون به اجرا گذاشتهاید؟
چهل برنامه آموزشی در مجلد یکصد صفحهای جهت ارتقاء علمی دانشآموزان در دورههای تحصیلی طراحی میگردد که با استفاده از سیستم مدیریت کیفیت - مجموعه حکمت در سال 83 سیستم مدیریت کیفیت دریافت نموده است - و تدوین اهداف چشمانداز 5 ساله و سالانه در پروژههای آموزشهای مصوب آموزش و پرورش، آموزش برنامههای راهبردی، آموزشهای پشتیبان، مسابقات و رقابتهای علمی و آموزشی، تربیت استعدادهای درخشان و نخبه، توسعه نوآوریهای آموزشی، خدمات آموزشی که صدها برنامه عمل قسمت اجرایی این پروژهها میباشد با استفاده از سند تحول بنیادین، بیانات رهبری و نکات تکمیلی مجموعه جهت بومیسازی و کسب رتبه اول آموزشی منطقه به ارتقاء رشد علمی دانشآموزان کمک مینماید .
از مشارکت دانشآموزان برای اجرای برنامههای آموزشی و تربیتی مدرسه چگونه استفاده میکنید؟
تشکیل جلسات انجمن دانشآموزی، بسیج دانشآموزی، ایجاد کمیتههای فرهنگی و ورزشی در چهل و هشت عنوان مسابقاتی که در هر کمیته حدود ده دانشآموز با هم به رقابت میپردازند تا برترینهای آنها به این مسابقات اعزام شوند. دادن مسؤولیتهای متنوع به دانشآموزان در فضای مدرسه و مناسبتها مانند برگزاری صبحگاه، نمازجماعت، تئاتر، سرود، امور انضباطی، امور بهداشتی، امور آموزشی، گروهبندیهای علمی کلاسی.
برای حل مشکلات اقتصادی مدارس چه راهکارهایی را به اجراء میگذارید؟ چه پیشنهاداتی برای دستاندرکاران مدارس دارید؟
الف - برنامه محور بودن و تعیین خطمشی و برنامهریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باعث صرفهی اقتصادی و جلوگیری از دوباره کاری میگردد . ب- اعتمادسازی در اولیاء یکی از بهترین روشها جهت کمک گرفتن از آنان و از توانمندیهای تخصصی ایشان میباشد. ج- جذب مناسب شهریه، افزایش دانشآموز، برگزاری کلاسهای فوقبرنامه، فعال کردن زمانهای خالی مدرسه مانند بعداز ظهرها و روزهای پنجشنبه از دیگر روشهای برطرف کردن مشکلات اقتصادی میباشد. د- فروش خدمات آموزشی یا به معنایی برند و نمایندگی واگذار کردن و همچنین ایجاد آموزشگاه، آزمونسازهای مختلف، در صورت توان با دریافت مجوز از شهرداری انجام ساخت و سازهای تکمیلی مانند ایجاد مغازه یا زدن شرکت تعاونی مسکن و مصرف، راهکارهایی است که میتواند در برطرف شدن مشکلات اقتصادی مجموعههای فرهنگی کارآمد باشد .
ساختار تشکیلاتی مدرسه را چگونه طراحی کردهاید؟ در این خصوص توضیح بفرمایید.
شکل1
چه برنامهها و طرحهایی برای تحقق تربیت دینی دانشآموزان تاکنون به اجراء گذاشتهاید؟
ایجاد درس و کتاب حکمت، سبک زندگی اسلامی ایرانی، امامشناسی، جزوات پلهپله تا خدا، جزوات امامشناسی، جزوات پرورشی حوزه، هیأتهای مذهبی، کلاسهای اخلاق، اعتقادات، پاسخگویی به شبهات، آموزش مهدویت برگزاری 80 برنامهی عمل با پروژههای مراسم ومناسبتها، پرورش استعدادها، مشاوره و آموزش خانواده، توسعهی مطالعه و کتابخوانی با زیرگروههایی چون نمازجماعت، صبحگاه، احکام، اردو، بازدید، زیارات، تولید سیدی، برگزاری نمایشگاههای فرهنگی جهت تربیت دینی دانشآموزان به شکل برنامهی 5 ساله و سالانه تا به حال اجرا شده است. البته میبایست به آسیبهای متنوع جامعه مانند رسانه، اینترنت، ماهواره وآسیبهای خانواده توجه ویژه نمود .
چه محورهایی را به عنوان پایه فعالیتهای تربیتی و اسلامی مدرسه قرار دادهاید؟
قرآن، اعتقادات (توحید، نبوت، امامت، عدل، معاد)، اخلاق، احکام، پاسخگویی به شبهات و سبک زندگی اسلامی ایرانی محور قرار گرفته است .
برای تقویت فعالیتهای پژوهشی دانشآموزان چه برنامههایی را تاکنون به اجراء گذاشتهاید؟
فعالیتهای پژوهش سرا در دو جزوه حدود 40 صفحه با نقشه راه که توسط مجتمع حکمت تنظیم شده است قابل استفاده برای کلیه مدارس کشور میباشد.
علاوه بر توجه به پژوهشهای دانشآموزی، آیا مدرسه پژوهشهای کاربردی که بتواند روند فعالیتهای تربیتی، اسلامی و یا آموزشی مدرسه را تقویت نماید به اجراء گذاشته است؟ لطفاً توضیح دهید.
ارزیابی شرکت دانشآموزان در نماز جماعت در دورهی دبیرستان، در محورهای آموزشی نیز پروژههای متنوع هوا فضا، رباتیک، نانو، اختراعات که تعدادی نیز در سطح کشور حائز رتبه اول تا سوم نیز شدهاند .
آیا از امکانات سازمانها و نهادها برای پیشبرد فعالیتهای مدرسه استفاده میکنید؟ ضمن توضیح چه پیشنهاداتی در این خصوص دارید؟
اعتمادسازی با مراکزی چون شهرداریها، فرهنگسراها، کتابخانههای عمومی، سازمان تبلیغات و همچنین ائمهجمعه و جماعت از طریق دیدارهای حضوری و یا بازدید و یا برگزاری نمایشگاه باعث رشد مجموعه و پیشبرد فعالیتهای مدرسه میگردد .
برای جلوگیری از آسیبهای تربیتی دانشآموزان چه برنامههایی را تاکنون به اجراء گذاشتهاید؟ چه راهکارهایی را در این خصوص پیشنهاد میکنید؟
آموزش جدی خانوادهها ماهی یکبار برای هر پایه با موضوعات آسیبهای ویژهی پایه به ویژه برای مادران که در بستهی طرح 13 ساله از دورهی آمادگی تا پیشدانشگاهی طراحی شده است، هماهنگی جدی خانه و مدرسه جهت رشد تربیتی دانشآموزان، معرفی آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد، رسانه و.. ، انجام مشاوره های گروهی و تخصصی، البته دامنه آسیبهای تربیتی در بعضی مواقع به نوع تربیت خانواده، دوستان و آشنایان، نوع انتظارات فرزند و خانواده، نوع نگاه جامعه به موضوعات فرهنگی، ماهواره و رسانههای جمعی مرتبط میباشد که میبایستی برای آسیبشناسی در هر قسمت با دقتنظر خاص عمل نمود که معمولاً در مدارس خاص تلاش میگردد با گزینش اولیه هماهنگی نسبی بین خانواده و مدرسه ایجاد گردد .
آیا عملکرد همکاران مدرسه را مورد ارزیابی قرار میدهید؟ چگونه این طرح را اجراء مینمایید؟
بسته ارزیابی و ممیزی داخلی به شیوهی سیستم مدیریت کیفیت و برنامهی جامع 5 ساله و سالانه و بسته خود ارزیابی و نظرسنجی از اولیاء و دانشآموزان و انجام ارزیابی جامع یعنی بررسی بودجهبندی، طرح درس، استاندارد بودن سوالات، مهارتهای ارتباطی معلم که این بسته در مجموع دارای حدود 20 صفحه به همراه نمونه فرمهای مربوطه که مکمل ارزیابی فصلی منطقه میباشد در مجتمع حکمت انجام میشود .
ارزشیابی تحصیلی دانشآموزان را چگونه اجراء میکنید. اگر برنامهی ویژهای در این خصوص دارید لطفاً توضیح بفرمایید؟
ارزشیابی تحصیلی به صورت ارزشیابی توصیفی در دورهی ابتدایی انجام میشود و علاوه بر رعایت ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی آموزش و پرورش هر سه ماه یکبار کارنامههای عملکرد آموزشی و تربیتی که توسط متخصصان مدرسه تهیه شده به والدین ارائه میگردد. از طرف دیگر در کل مدارس به غیر از ارزیابیهای داخلی، ارزیابی سطح آموزشی مدارس توسط مجتمع با طراحی سوال و برگزاری آزمون انجام میشود تا سطح رشد و پیشرفت دانشآموزان مشخص گردد .
آیا در مدرسه فعالیتهای مشاوره تحصیلی و تربیتی صورت میپذیرد؟ در خصوص اجرای آن توضیح بفرمایید.
در چارت سازمانی مدارس از سرپرستان پایه استفاده شده که از افراد متخصص میباشند و به طور اختصاصی علاوه بر نظارت بر برنامههای آموزشی دورهی مربوطه، مسائل و مشکلات دانشآموزان را بررسی و با هدایت تحصیلی و مشاوره به دانشآموزان و حتی اولیای آنان اقدام مینمایند .
درخصوص پر کردن اوقات فراغت دانشآموزان در طول سال تحصیلی چه برنامههایی را به اجراء میگذارید؟
اردوهای مشترک، مسابقات، کلاسهای فوقبرنامهی روزهای پنجشنبه، آموزشگاههای علمی، تقویت فعالیتهای ورزشی، برگزاری کلاسهای علمی و المپیادی، ایجاد پژوهشسراهای دانشآموزی، فراهم کردن امکانات مجموعه جهت کارهای خلاقیتی دانشآموزان نخبه، برگزاری پایگاه تابستانی، هیأت مذهبی، زیارت خانوادگی و دهها برنامه دیگر که در مجموع تلاش میگردد با حفظ آزادی عمل خانه و دانشآموز هم باورهای دینی آنها تعمیق گردد و هم باعث پرشدن اوقات فراغت دانشآموزان شود .
آیا تاکنون در مدرسه کتاب چاپ کردهاید؟ لطفاً عناوین و اهداف آنرا بیان بفرمایید.
تاکنون حدود 25 عنوان کتاب آموزشی و کمک آموزشی به چاپ رسیده است و هدف اصلی ارتقای سطح آموزشی و تربیتی دانشآموزان، بهرهمندی دانشآموزان از منابع مناسب و رشد سطح علمی معلمان و ایجاد اعتماد به نفس در آنان در انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی میباشد .
به چه میزان به فعالیتهای هنری در مدرسه توجه میشود؟
اهمیت مسائل هنری در مدرسه به گونهای است که در مدارس حکمت کارگاههای هنر با امکانات مناسب در اختیار دانشآموزان وجود دارد به گونهای که سعی شده علاوه بر ایجاد علاقه در دانشآموزان به مسائل هنری، در برخی از رشتههای هنری مهارت کسب نمایند .
جنابعالی علاوه برمدیریت مجتمع آموزشی حکمت به عنوان دبیرکانون مدارس اسلامی شهرتهران واحد جنوب مشغول فعالیت هستیدلطفاً قدری درخصوص فعالیتها و برنامههایی که تاکنون اجرا کردهاید و یا در دستور کاردارید توضیح بفرمایید.
ایجاد کارگروههایی با موضوعات آموزشی، تربیتی، اجرایی با شناسایی حدود 48 مؤسسه در سه بخش ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان دخترانه و پسرانه در مدارس دولتی و غیردولتی که معمولاً با محوریت تبادل تجربیات ماهانه و فصلی برگزار میگردد .
همانگونه که مستحضرید یکی از برنامههای مهم کانون ایجاد همافزایی بین مدارس اسلامی میباشد، لطفاً درخصوص ضرورت آن و برنامههایی که تاکنون به اجرا گذاشتید توضیح بفرمایید.
در این راستا راههای فراوانی وجود دارد که یکی از سادهترین اموری که مدارس میتوانند با یکدیگر همافزایی داشته باشند معرفی دبیران قوی به یکدیگر میباشد به نظر مهمترین محور کاری مدارس اسلامی آموزش و جذب کادر و دبیران برجسته با تواناییهای خاص اسلامی میباشد که بتوانند دانشآموزان عزیز میهن اسلامی را با فرهنگ غنی اهل بیت علیهم السلام آشنا نمایند و هرچقدر بتوانند ارتباط حوزه و مدارس را تقویت نمایند این امر بیشتر محقق میشود .
یکی ازسیاستهای کانون تعالی و هویت بخشی به مدارس اسلامی است. لطفاً این موضوع را تبیین بفرمایید و آیا کانون جنوب برای این موضوع برنامههای خاصی به اجراء خواهدگذاشت؟
میتوان با بررسی بعضی از فِرَق موجود در دنیا به این موضوع پی برد که گروههای مختلف حتی بسیار کم تعداد با ایجاد تشکیلات زیرزمینی و منظم توانستهاند سخنان ناحق خود را سازماندهی و اشاعه دهند لذا ایجاد یک نهاد غیردولتی جهت همافزایی تشکلهای اسلامی شیعی بسیار ضروری است و هرقدر بر این موضوع پافشاری گردد ارزش و اهمیت دارد .
با برگزاری کارگاههای آموزشی،کمیتههای تخصصی، برگزاری نمایشگاه و جشنوارههای مختلف میتوان به هویتبخشی مدارس اسلامی کمک نمود. مجموعهی حکمت نیز سالانه با برگزاری نمایشگاهی که شامل حدود یکصد غرفه از دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و مذهبی دانشآموزان است و در دههی مبارک فجر برگزار میشود، تلاش مینماید تا مدارس اسلامی را جهت الگوسازی و هویت بخشی معرفی نماید .
لطفاً بفرمایید برای تبادل تجربیات مدارس اسلامی چه برنامههایی را در دست اقدام دارید؟
از روشهایی چون برگزاری نمایشگاه، مسابقات علمی، مسابقات ورزشی، کارگاههای آموزشی، اردوهای مشترک، بازدید از دیگر مدارس میتوان همافزایی بین مدارس را تقویت نمود .
به نظرشما مدارس اسلامی در راستای سند تحول بنیادین و عملیاتی شدن آن چگونه میتوانند نقشآفرینی کنند.
مطالعه و آشنایی دقیق سند تحول بنیادین بسیار مهم است. از یک طرف میتوان برای راهکارهایی که در سند تحول بنیادین معرفی شده، برنامهی عملیاتی نوشت و از طرف دیگر برنامههایی که مدنظر مدرسه است با راهکارهای سند تحول بنیادی مطابقت داد و در نهایت میتوان به یک جمعبندی رسید که تا چه میزان راهکارهای سند تحول در هر مدرسه اسلامی عملیاتی شده است .
لطفاً اگر محبث تکمیلی دیگری دارید بفرمایید.
نیاز است پیرامون معرفی بیشتر کانون مدارس اسلامی، ارکان اصلی کانون مانند هیأت محترم امناء، هیأت مدیرهی محترم در این زمینه پیشقدم بوده و اهداف را در مجموعههای کوچک با وقتگذاری تبیین نمایند تا باعث ایجاد انگیزه و تقویت هویت بخشی به کانون و اعلام آمادگی مدارس خاص جهت همکاری با کانون گردد. به نظر اینجانب به علت عدم معرفی دقیق کانون، استقبال از ارتباط با کانون قوی نیست. در بعضی مواقع از وجود مجموعههای هم عرض مانند؛ جامعه تعلیمات اسلامی، جمعیت تعاون اسلامی و مجموعههای این چنینی به شکل واحد، میتوان تشکیلاتی ایجاد نموده و در مسیر هویت بخشی فعالیتهای مدارس اسلامی به شیوهی واحد عمل گردد .