معرفی

درباره ما...

کانون مدارس اسلامی

اهداف ، اصول ، سیاست‌ها و برنامه‌ها


خلاصه :

اهداف ، اصول ، سیاست‌ها و برنامه‌ها

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
یا علی؛ لأن یهدی الله عزوجل علی یدیک رجلا خیرلک مما طلعت علیه الشمس.
ای علی، اگر خداوند عزوجل به دست تو کسی را هدایت کند، از هرچه که خورشید برآن می‌تابد برایت بهتر است.


امام خمینی (ره)
من به همه مسئولین سفارش می‌کنم به هرشکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی، اقتصادی، علمی و هنری جوانان را فراهم سازید و آنان را تا مرزرسیدن به بهترین ارزش‌ها و نوآوری‌ها همراهی کنید.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
تربیت نسل جوان با سواد، تحصیل کرده، اندیشمند و روشن‌فکر ضرورت انقلاب اسلامی ماست واگر بخواهیم روی آیندۀ این نظام حساب کنیم، باید بدانیم که آیندۀ نظام ما طبعاّ به دست جوان‌های باسواد، مطلع وعالم ودارای لیاقت وصلاحیت علمی وعملی است و همین‌ها اداره کنندۀ دستگاه اداری، قضایی و فرهنگی کشور ما خواهند بود.


مقدمه
عکس العمل هوشمندانه‌ای که شخصیت‌های دین مدار و دوراندیش ما برای مقابله با توطئه دین‌زدایی درمدارس نشان دادند، به تدریج به شکل‌گیری جریانی در محیط‌های تعلیم و تربیت انجامید که می‌توان نام مدارس اسلامی را برآن نهاد وطی ده‌ها سال این‌گونه مدارس توانستند تجربیات گران‌سنگی برای پیوند زدن میان آموزه‌های علمی و باورهای دینی کسب کنند و در طریق تربیت دینی دانش‌آموزان راهکارهای موفقی را بدست آورند.

پیروزی انقلاب اسلامی عرصه را برای بهره‌گیری گسترده از این تجربیات فراهم آورد واینک با گذشت سه دهه وخصوصاّ با توجه به اینکه دشمنان کشور، تهاجم علیه فرهنگ و باورهای دینی جوانان ما رانشانه رفته‌اند، ضرورت همکاری، همبستگی وهم افزایی این گونه مدارس به منظور تدوین ومستندسازی تجربیات و نیز گسترش عرصهٔ فعالیت‌شان بیش از پیش احساس می‌شود.


تعریف
کانون تشکیلاتی اعتقادی، فرهنگی، آموزشی وعام‌المنفعه است که به هیچ گروه سیاسی و تشکلی وابستگی ندارد. ولی ازخواسته‌های به حق کلیه تشکل‌ها ونیروهای درخط ولایت فقیه حمایت وبا آنان همکاری می‌نمایدوبا رعایت کامل قوانین ومقررات جمهوری اسلامی ایران واساسنامه کانون فعالیت می‌کند.


اهداف
هدف از تأسیس کانون، توسعه تعلیم وتربیت اسلامی با کمک به ارتقای توانمندی مدارس با بهره از روش‌های هم‌اندیشی، تبادل نظرها و تجربه‌ها و امکانات در حوزه‌های زیر و همچنین پژوهش و برنامه‌ریزی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی توسعه کیفی(فرهنگی، علمی، دینی، فنی) و کمی مدارس است و عنداللزوم نسبت به تأسیس و اداره واحدهای آموزشی درمقاطع مختلف تحصیلی و آموزشگاه‌های علمی آزاد و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و تأسیس و اداره مراکز ورزشی و تفریحی و پرورشی براساس ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد کرد.

در خصوص اهداف کانون به برخی از آنها به صورت خاص اشاره می‌شود:

  1. حوزۀ پرورشی وآموزشی
    با محورهای : تبادل تجربه‌ها موفق ومستندسازی آن‌ها، پژوهش و برنامه‌ریزی با نگاه تحول آفرین ، تدوین برنامه ومحتوا با تکیه برفناوری‌های جدید، فعالیت‌های اردویی و مسابقات مشترک؛
  2. حوزۀ نیروی انسانی
    با محورهای :نظام جذب، تامین وتربیت، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، زمینه‌سازی به منظور تشکیل کانون فارغ التحصیلان به منظور رشد و بهره‌گیری از توانمندی آنان و ارزشیابی و ارتقای نیروی انسانی؛
  3. حوزۀ حقوقی
    با محورهای:برنامه‌ریزی وتدوین نظام حقوقی برای دفاع ازمدارس و حضور و مشارکت فعال در مجامع قانونی ذی‌ربط؛
  4. حوزۀ اقتصادی، رفاهی وتربیت بدنی
    با محورهای: برنامه ریزی مشترک برای رفع مشکلات مدارس وکارکنان وارتقای سلامت دانش‌آموزان و کارکنان؛
  5. حوزۀ اولیاء ومربیان
    با محورهای: آموزش، افزایش مشارکت ونظارت ، کیفیت بخشی به انجمن؛
  6. حوزۀ توسعه مدارس
    با محورهای:تعامل با سایر سازمان‌ها ونهادها وگسترش این مدارس به خصوص درمناطق مستعد و محروم؛

نکتۀ شایان ذکر
با توجه به اینکه کانون بر اساس نیّتی الهی و به منظورخدمت‌رسانی تأسیس شده است، تجربیات و دستآوردهای آن به هیچ وجه انحصاری نخواهد بود و تلاش می‌شود تا ازطریق انتشار کتاب، جزوه‌ها، نشریات و سایر ابزار و روش‌ها این دستآوردها دراختیار دیگر مدارس و مؤسسات قرار گیرد.


اصول و مبانی

  1. اعتقاد وپایبندی به اسلام وآموزه‌های تعلیم وتربیت به عنوان یگانه راه نجات؛
  2. کارآمدی اسلام در آموزش وپرورش برای تربیت فرزندان صالح وشایسته؛
  3. اعتقاد به ولایت وانتظار به عنوان دواصل اصیل برای سعادتمندی نوجوانان؛
  4. التزام به مبانی واهداف جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستآوردبزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران؛
  5. حفظ وترویج اندیشه وآموزه‌های امام خمینی (ره) معماربزرگ انقلاب ونظام اسلامی ایران ورهنمودهای مقام معظم رهبری .

ساختارتشکیلاتی

  • هیات امناء؛
  • هیأت مدریره؛
  • دبیرکل؛
  • قائم مقام دبیرکل؛
  • معاونت اداری، مالی وحقوقی؛
  • معاونت پژوهشی ، آموزشی وپرورشی؛
  • معاونت هماهنگی وارتباطات؛
  • معاونت هنری.

شایان توضیح است؛ هرمعاونت دارای ساختار تشکیلاتی تا سطح مدیریت، کارشناس مسئول و کارشناس است.

برنامه‌ها و فعالیت‌های کوتاه مدت و بلندمدت


۱- حوزۀ دانش‌آموزی ؛

  • تشکیل انجمن‌های دانش‌آموزی؛
  • برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی؛
    • فرهنگی:
      • قرآن، نهج البلاغه، شعر، داستان، قصه، معارف، نماز و معصوم‌شناسی
    • هنری:
      • هنرهای نمایشی:تئاتر، سرود، فیلم و. . . ؛
      • هنرهای تجسمی : طراحی، نقاشی، گرافیک ، خوشنویسی و. . . ؛
      • هنرهای دستی: سنجاق دوزی، گلدوزی، مجسمه سازی، ماکت سازی، خیاطی، بافندگی وقلاب بافی؛
  • تحقیق وپژوهش درخصوص مسائل مختلف متناسب با نیازهای فکری، عقلانی ، اخلاقی، اعتقادی ومعنوی؛
  • فنی وحرفه ای : فیلم سازی، عکاسی، روبات و. . . ؛
  • ورزشی؛ شامل کلیه رشته‌های ورزشی؛


۲- حوزۀ مدیران، معلمان ومربیان؛

  • توسعه وتحقیق وپژوهش؛
  • فراهم سازی زمینه‌های مهارت آموزی؛
  • روش‌های تدریس؛
  • شناسایی ورفع آسیب‌های تربیتی دانش‌آموزان؛
  • کلاس داری؛
  • ارتباط مؤثروکارآمد با دانش‌آموزان؛
  • جذاب سازی آموزه‌های دینی؛
  • تربیت اسلامی دانش‌آموزان؛
  • فن بیان؛
  • به کارگیری تکنولوژی آموزشی؛
  • به کارگیری فن آوری اطلاعات؛
  • تحلیل محتو.


۳- پژوهش‌ها :

  • چگونه آموزه‌های دینی را برای دانش‌آموزان با توجه به پایه‌های تحصیلی جذاب‌سازی نماییم؟ (رویکرد و اولویت دوره ابتدایی است)؛
  • چگونه دانش‌آموزان را در پایه‌های مختلف تحصیلی تربیت عقلانی نماییم؟ (رویکرد و اولویت دوره ابتدایی است)؛
  • چگونه دانش‌آموزان را در پایه‌های مختلف تحصیلی تربیت اخلاقی نماییم؟ (رویکرد و اولویت دوره ابتدایی است)؛
  • چگونه دانش‌آموزان را در پایه‌های مختلف تحصیلی تربیت انقلابی نماییم؟ (رویکرد و اولویت دوره ابتدایی است)؛
  • چگونه اصول و اعتقادات دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی را درخصوص توحید، نبوت، امامت و معاد تقویت نماییم؟ (رویکرد و اولویت دوره ابتدایی است)؛
  • چگونه فرهنگ نماز را در بین دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی نهادینه سازیم؟ (رویکرد و اولویت دوره ابتدایی است)؛
  • شناسایی شیوه‌ها، روش‌ها و مصادیق عملیات نرم دشمن در مدارس و راهکارها و برنامه‌های عملیاتی مقابله با آن با توجه به دوره‌های تحصیلی و شرایط سنی و جنسی دانش‌آموزان؛
  • چگونه مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان را در پایه‌های تحصیلی تقویت نماییم:
    • ارتباط مؤثر؛
    • تفکر خلاق؛
    • مدیریت هیجان؛
    • روابط بین فردی؛
    • تفکر نقادانه؛
    • حل مسئله؛
    • همدلی؛
    • تصمیم گیری؛
    • مقابله با فشار.
  • چگونه فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان را با توجه به دوره‌های تحصیلی، شرایط جنسی وسنی غنی سازی نماییم؟
  • چگونه فعالیت‌های فرهنگی وتربیتی مدارس را با توجه به دوره‌های تحصیلی تقویت نماییم؟(رویکرد واولویت دوره ابتدایی است)؛
  • جمع آوری ، تحلیل وپاسخگویی به پرسش‌های مختلف اعتقادی، سیاسی واجتماعی دانش‌آموزان (رویکرد به دوره تحصیلی دبیرستان دوردوم است)؛
  • شیوه‌ها ، روش‌ها ومصادیق تربیت اسلامی دانش‌آموزان با توجه به پایه‌های تحصیلی وبا رویکرد به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش وسیاست‌های ابلاغی وبیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) (رویکرد واولویت دوره ابتدایی است)؛
  • چگونه بین دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی وقرآن انس ایجاد کنیم؟
  • شناسایی چالش‌های سبک زندگی دانش‌آموزان؛
  • چگونه حجاب وعفاف را دربین دانش‌آموزان توسعه وتعمیق بخشی نماییم؟
  • بررسی مشکلات اداری، مالی، ساختاری مدارس اسلامی؛
  • آسیب شناسی برنامه‌ها وفعالیت‌های تربیتی ومذهبی مدارس اسلامی؛
  • شیوه ها، روش‌ها واصول ایجادتفکر دردانش‌آموزان.


۴- تألیفات:

  • کتب راهنمای تربیت اسلامی معلمان(با توجه به استفاده ازبستر وبه کارگیری دروس تحصیلی دانش‌آموزان)؛
  • کتاب راهنما وبرنامه‌های عملیاتی معلمان(با توجه به دستآوردهای مستند سازی فعالیت‌های مدارس اسلامی) درخصوص:
  • تبیین وترویج فرهنگ نماز؛
  • تبیین وترویج فرهنگ قرآن؛
  • تبیین وترویج فرهنگ حجاب وعفاف؛
  • تبیین وترویج فرهنگ انقلاب وارزش ها؛
  • تبیین وترویج موضوع ولایت فقیه؛
  • تبیین وترویج فرهنگ استکبارستیزی؛
  • تبیین وترویج سیره نظری وعملی معصومین(ع)؛
  • کتب ستآوردهای پژوهشی براساس دوره‌های تحصیلی؛
  • کتاب معرفی مدارس اسلامی؛
  • کتاب تجربیات موفق تربیتی معلمان ومربیان؛
  • کتاب راهنمای درس پژوهی معلمان؛
  • کتاب شرح وظایف ساختارتشکیلاتی مدارس اسلامی؛
  • کتاب سرودهای دانش‌آموزی با توجه به دوره‌های تحصیلی؛
  • کتاب بروشورهای تمایشنامه دانش‌آموزی با توجه به دوره‌های تحصیلی؛
  • فصلنامه تخصصی (تعمیق وتوسعه تعلیم وتربیت اسلامی درسطح مدارس)؛
  • تدوین چشم اندازبیست ساله کانون مدارس اسلامی؛
  • کتاب شاخص‌های مدرسه اسلامی .


۵- سایر طرح‌ها وبرنامه‌ها:

  • تدوین الگوی مدرسه اسلامی؛
  • راه اندازی مرکزآموزش وتربیت نیروی انسانی معلمان؛
  • ایجاد بانک اطلاعات نیروی انسانی مدارس اسلامی؛
  • تدوین الگوی پیش دبستان اسلامی ؛
  • مستند سازی اقدام پژوهی معلمان ومربیان مدارس اسلامی؛
  • ایجاد بانک تولیدات مدارس اسلامی؛
  • برپایی نمایشگاه دستآوردهای تربیتی مدارس اسلامی؛
  • جمع آوری دستأوردهای فرهنگی ، تربیتی وآموزشی سازمان‌ها وارگان‌های ذی ربط؛
  • راه اندازی دفاترکانون مدارس اسلامی درسطح مناطق کشور؛
  • برگزاری دوره‌های آموزش معلمان؛
  • تشکیل کانون فازغ التحصیلان مدارس اسلامی؛
  • دفاع حقوقی ازمدارس اسلامی؛
  • راه اندازی مرکزشناسایی وتوزیع فیلم‌های تحصصی وتربیتی مورد نیاز مدارس اسلامی؛
  • برگزاری جلسات کاربردی هم اندیشی وهم افزایی مدیران، معلمان ومربیان مدارس اسلامی؛
  • فراخوان مقاله درچارچوب تعمیق وتوسعه تعلیم وتربیت اسلامی ونیازهای فکری وبرنامه ای مدارس اسلامی؛
  • برگزاری همایش‌های علمی ـ کاربردی(اولویت با دوره ابتدایی است)؛
  • برگزاری میزگردهای تحصصی؛
  • تعامل وتبادل تجربیات با مدارس اسلامی خارج ازکشور؛
  • ارسال بسته‌های فرهنگی به مدارس؛
  • راه اندازی مرکزمشاوره تحصیلی وتربیتی؛
  • تولید نرم افزارهای فرهنگی وهنری؛
  • فیلم‌های داستانی وسریالی درراستای توسعه تعلیم وتربیت اسلامی مدارس؛
  • فیلم مدرسه اسلامی؛
  • سرودهای دانش‌آموزی؛
  • مدیریت آموزشی، تربیتی، ارزشیابی، مالی و اداری مدرسه اسلامی .

 

شعار کانون مدارس اسلامی: تعامل ، تعالی و توسعه مدارس اسلامی

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.