مقالات

شب مبعث

شب فرخنده مبعث نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله

شب زندگانی


خلاصه :

خجسته سالروز مبعث پیامبر اکرم (ص) مبارک باد 

🌙 *شب زندگانی*

📚 به نقلی از کتاب شریف مفاتیح الجنان امشب را شب زندگانی (لیله المحیا) نامیده و زيارت حضرت اميرالمؤمنين (علیه السلام) افضل اعمال اين شب است.

📖 شیخ عباس قمی علت نامگذاری این شب به این نام را نقلی از ابن بطوطه در سفرنامه معروف خود بیان می کند.  

📜 ابن بطوطه در سفرنامه خود اشاره می کند که: «به نجف اشرف مشرف شدم و زمانی رسیدم که ۲۷ ماه رجب گذشته بود؛ اما با مطلبی بسیار مهم مواجه شدم. مشاهده کردم که مردم شب ۲۷ رجب را بسیاراحترام می‌گذارند؛ به خاطر *«لَیْلَةُ الْمَحْیا»* بودن آن. اعراب به مبعث بیشتر به دلیل لَیْلَةُ الْمَحْیا بودن آن احترام می‌گذاشتند و مسلمانان چه سالم و چه مریض و حاجتمند همگی از شهر‌های و کشور‌های مختلف، دور و نزدیک خودشان را به نجف اشرف می‌رساندند و نیمه‌های شب در حرم امیرالمومنین (علیه السلام) حاجت خود را طلب می کردند و بیماران شفا می گرفتند.

دیدم چند نفر مریض و زمین‌گیر در مکانی اتراق کرده‌اند. هنگامی که علت را از آنان جویا شدم گفتند دیر رسیدیم و این شب بزرگ را از دست دادیم. به همین دلیل از امشب نشستیم تا سال آینده *«لَیْلَةُ الْمَحْیا»* را درک کنیم و بتوانیم از اهل بیت (علیهم السلام) شفای خود را بگیریم.»

📿 امشب شب ۲۷ رجب شب بعثت آخرین پیامبر خدا است .
دست به دعا برمیداریم و از خدواند متعال مسئلت می کنیم به عظمت این شب بزرگ و به حق امیرالمومنین (علیه السلام) *دلهای ما را نیززنده کند* و برای ما محیای با محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) و اهل بیت طاهرینش قراردهد.

🤲🏻 در این شب عزیز ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.